|
توسعه کارآفرینی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۶۵-۱۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اولویتبندی عوامل موثر بر موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزه فناوریهای برتر- رویکرد فرایند تحلیل شبکهای فازی |
|
چکیده فارسی مقاله |
کسبوکارهای کوچک و متوسط نقش محوری در توسعهی اقتصادی کشورها دارند و این بنگاهها حدود 80 درصد رشد اقتصادی جهان را شامل میشوند. با این وجود درصد بالایی از بنگاههای کوچک در سالهای اولیهی تاسیس با شکست مواجه میشوند. در این میان در حوزهی فناوریهای برتر بهدلیل وابستگی زیاد به فناوری در حال تغییر و همچنین نیاز به سرمایهی اولیهی زیاد، بنگاهها با وضعیت دشوارتری روبهرو هستند. هدف این تحقیق ارائهی مدلی برای تعیین و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزهی فناوریهای برتر میباشد. با توجه به تعدد این عوامل و وجود همبستگی بین آنها، و همچنین بهمنظور لحاظ نمودن عدم قطعیت موجود در قضاوتهای کیفی تصمیمگیرندگان در این پژوهش از شیوهی فرایند تحلیل شبکهای فازی برای تحلیل دادهها و رتبهبندی استفاده شده است. جامعهی آماری این تحقیق خبرگان حوزهی کسبوکارهای کوچک (شامل اساتید دانشگاه، کارآفرینان و سیاستگذاران) میباشد، که از این میان 6 نفر بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. براساس نتایج تحقیق از میان شاخصهای 10 گانهی موفقیت، سیاستها و قوانین کسبوکار در کشور، فناوری و ویژگیهای کارآفرین با وزنهای 0.194، 0.141 و 0.135 به ترتیب بهعنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر موفقت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزهی فناوریهای برتر شناسایی شدند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
دی عوامل موثر بر موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزه فناوریهای برتر- رویکرد فرایند تحلیل شبکهای فازی |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
های کوچک و متوسط نقش محوری در توسعهی اقتصادی کشورها دارند و این بنگاهها حدود 80 درصد رشد اقتصادی جهان را شامل میشوند. با این وجود درصد بالایی از بنگاههای کوچک در سالهای اولیهی تاسیس با شکست مواجه میشوند. در این میان در حوزهی فناوریهای برتر بهدلیل وابستگی زیاد به فناوری در حال تغییر و همچنین نیاز به سرمایهی اولیهی زیاد، بنگاهها با وضعیت دشوارتری روبهرو هستند. هدف این تحقیق ارائهی مدلی برای تعیین و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزهی فناوریهای برتر میباشد. با توجه به تعدد این عوامل و وجود همبستگی بین آنها، و همچنین بهمنظور لحاظ نمودن عدم قطعیت موجود در قضاوتهای کیفی تصمیمگیرندگان در این پژوهش از شیوهی فرایند تحلیل شبکهای فازی برای تحلیل دادهها و رتبهبندی استفاده شده است. جامعهی آماری این تحقیق خبرگان حوزهی کسبوکارهای کوچک (شامل اساتید دانشگاه، کارآفرینان و سیاستگذاران) میباشد، که از این میان 6 نفر بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. براساس نتایج تحقیق از میان شاخصهای 10 گانهی موفقیت، سیاستها و قوانین کسبوکار در کشور، فناوری و ویژگیهای کارآفرین با وزنهای 0.194، 0.141 و 0.135 به ترتیب بهعنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر موفقت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزهی فناوریهای برتر شناسایی شدند. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عادل آذر | استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
آرش صادقی | کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس
اسدا... کردنائیج | استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jed.ut.ac.ir/article_28546_9e0592b05de1fc642474c797155f5859.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-1551824.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|