|
باغ نظر، جلد ۱۳، شماره ۴۲، صفحات ۷۹-۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
معماری و موسیقی تعلیمی در زورخانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زورخانه به عنوان پدیدهای استوار، از فرهنگ ایرانی-اسلامی است که واجد ویژگیهایی تعلیمی سنّتهای پیشینیان ماست. ویژگیهایی که اندیشه کلنگر پیشینیان بدان شکل داده و تحت عنوان یک کل واحد به اجزای آن وحدت بخشیده است. در بستر ذهن کلنگر مردمان ایرانزمین، تمام عناصر سازنده در یک پدیده به دنبال تحقق هدفی بوده است. معماری و موسیقی به عنوان دو عنصر عینی و ذهنی که در دو سر طیف پدیده زورخانه قرار میگیرند، گواهی بر این مدعاست که زورخانه برای تعلیم و آموزش خوی پهلوانی و منش انسانی شکل گرفته است. مسئله این تحقیق، یافتن آن نگاه آموزشی مشترک در دو عنصر عینی (معماری) و ذهنی (موسیقی) زورخانه است. براساس یافتههای این تحقیق : معماری و موسیقی زورخانه با هرچه سادهتر شدن و نزدیکشدن به زندگی مردم، دوری از تفنّن و پیچیدگیهای تخصصی و تمسّک به اصولی ساده و سهلالوصول نخست به دنبال نشاندن مردم پای سخن خود و دوم نشاندن سخن خود در ذهن آنهاست. اجزاء معمارانه و موسیقایی در این فضا به گونهای انتخاب شدهاند که فرد به راحتی میتواند آن را بسازد یا در ذهن بسپارد. نفوذپذیری، سادگی و مردمواری از ویژگیهایی است که هدف سازندگان و پدیدآورندگان پدیدهای با نام زورخانه را محقق میساخته است و همگی در معماری و موسیقی زورخانه متجلّی است. روش تحقیق پیش رو کیفی و با جمعآوری اطلاعات به شیوههای میدانی و کتابخانهای در جستجوی مصادیقی از دو عنصر معماری و موسیقی انجام شده است. در پایان با روش تحلیل محتوا و مقایسه محتوایی دادههای حاصل از تحلیل اطلاعات به دست آمده، به تناظر بین این دو عنصر پرداخته شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
زورخانه، معماری، موسیقی، رویکرد کلنگر، تعلیمی، |
|
عنوان انگلیسی |
Didactic Architecture and Music in Zurkhaneh |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Zurkhaneh is a firm phenomenon of Iranian-Islamic culture which contains some didactic characteristics of our ancestors’ traditions. These characteristics are formed by holistic thinking of our ancestors. This holistic thinking a whole has unified different parts of these characteristics. According to the holistic minds of the Iranian people, all elements of a phenomenon have been seeking to achieve a goal. Architecture and music as, respectively, the objective and the subjective elements which are located at the two ends of the spectrum of Zurkhaneh phenomena are proofs for the claim that Zurkhaneh is formed for training and education of heroic and humane characters. This study aims to find the educational perspective which is common between these objective (architecture) and subjective (music) elements of Zurkhaneh. Based on the findings of this study, the architecture and the music of Zurkhaneh aim to, make people interested in Zukhaneh ideas and, moreover, to place these ideas in their minds. They try to achieve this goal through simplicity and getting close to people’s lives, getting away from artificiality and specialized complexities as well as adherence to the principles of simplicity and convenience. In this framework, architectural and musical components are selected such that one can easily create them or keep them in mind. Scrutability, simplicity, and humanism were of the features which realize the aim of the establishers of zurkhaneh phenomenon. All of these features are manifested in zurkhaneh architecture and music. This is a qualitative study which seeks some instances of the two elements of architecture and music by incorporating field and library methods for data collection. Finally, using content analysis and content comparison of the data obtained by information analysis, it explores the correspondence between these two elements. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Zurkhaneh, Architecture, Music, Holistic Approach, Didactic |
|
نویسندگان مقاله |
سیدسبحان افسریان | کارشناس ارشد موسیقی.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.bagh-sj.com/article_40390_a0f4863e83453273f480a360972256df.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|