مجله مطالعات آموزشی نما، جلد ۱۳، شماره سال هفتم اول نیمسال اول تحصیلی، صفحات ۱۱-۱۹

عنوان فارسی بررسی رابطه توانمند سازی مدیران با انگیزه شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان شهریار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با تاکید بر توانایی حرفه‌ای مدیران و ضمن تأکید بر عواملی چون؛ تصمیم‌گیری، رشد حرفه‌ای، پایگاه شغلی، خودکارآمدی، خودمختاری و تأثیرگذاری بر انگیزش شغلی معلمان به تبیین و تشریح موضوع پرداخته است. روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی است که در زمره تحقیقات همبستگی قرار دارد. از نظر داده‌ها کمی و از لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه‌ی مدیران و معلمان ابتدایی شهرستان شهریار، به تعداد 198 نفر مدیر و تعداد 2045 نفر معلم تشکیل می‌دهد. نمونه‌گیری این پژوهش به صورت تصادفی طبقه‌ای از طریق جدول اچ اس بولا محاسبه گردید که بر این اساس132 نفر مدیر و 323 نفر معلم، نمونه را تشکیل می‌دهند. ابزار این پژوهش دو پرسشنامه شامل؛ پرسشنامه شورت و راینهارت با ضریب آلفای کرونباخ 94/0 برحسب طیف پنج درجه‌ای لیکرت می‌باشد و دوم پرسشنامه آزمون نیازهای معلمان آبراهام مازلو با ضریب آلفای کرونباخ 97/0 می‌باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS (نسخه 23) صورت گرفت. نتایج: یافته‌ها نشان داد که رابطه مدیریت توانمندسازی با ایجاد انگیزه‌های فیزیولوژیک معنادار می‌باشد، به نحوی که با افزایش مدیریت توانمندسازی مدیران، انگیزه‌های فیزیولوژیک معلمان کاهش می‌یابد. اما هیچ رابطه معناداری بین مدیریت توانمندسازی مدیران و انگیزه ایمنی معلمان وجود ندارد. همچنین رابطه مدیریت توانمندسازی با ایجاد انگیزه‌های اجتماعی، احترام و خودشکوفایی معلمان معنادار است. به طوری که با افزایش مدیریت توانمندسازی در مدیران انگیزه‌های اجتماعی، احترام و خودشکوفایی معلمان افزایش می‌یابد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان دهنده‌ی ارزش و اهمیت توانمند سازی مدیران در افزایش انگیزه معلمان در حیطه‌های اجتماعی، احترام و خود شکوفایی می‌باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت، توانمندسازی، انگیزه شغلی

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدعلی مرادی |


اسماء عزیزی |



نشانی اینترنتی http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-84-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1992/article-1992-1548628.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات