|
انرژی ایران، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
افزایش بازدهی خودروهای الکتریکی از طریق بهبود مشخصههای آیرودینامیکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه نگرانیهای زیست محیطی بزرگترین چالش در طراحی وسایل نقلیه به حساب میآیند و به نظر میرسد که خودروهای الکتریکی پاسخ مناسبی برای حل این مشکلات است، از این رو تاکنون اقدامات زیادی در زمینههای افزایش بازدهی، کاهش تلفات و بهبود عملکرد این خودروها انجام گرفته است. یکی از مهمترین مواردی که در طراحی خودروها باید در نظر گرفت، بهبود مشخصههای آیرودینامیکی میباشد. در این مقاله نتایج حاصل از تاثیرات بهبود مشخصههای آیرودینامیکی بر روی خودروی الکتریکی مورد بررسی قرار گرفته است و در این راستا نصب اسپویلر عقب متحرک به همراه کنترل کنندهی پیشنهادی و همچنین پوشاندن چرخهای عقب خودرو، پیشنهاد گردیده است. به منظور بررسی راهکارهای پیشنهادی، تاثیرات آنها بر روی نمونهای از خودروی الکتریکی که توسط مولفین در دست ساخت و توسعه است، در محیط سیمولینک متلب مدلسازی شده است. به منظور استخراج ضرایب پسا و برآ، جریان حول خودروی الکتریکی ارائه شده در نرم افزار انسیس مورد بررسی قرار گرفته شده است، در این راستا حل عددی جریان حول خودرو از طریق دینامیک سیالات محاسباتی و همچنین مدل توربلانسی استاندارد k-ε انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که بهبود مشخصههای آیرودینامیکی در خودروهای الکتریکی نه تنها باعث افزایش پایداری خودرو میگردد، بلکه میتواند تاثیرات قابل توجهی بر روی سیستم ذخیرهسازی انرژی، مسافت پیموده شده و بازدهی موتور الکتریکی داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Increasing the Efficiency of Electric Vehicles through Improving the Aerodynamic Characteristics |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In recent years, environmental concerns are the greatest challenge in vehicle design. Electric vehicles seem to be a suitable solution to this problem. Therefore, numerous measures have been taken to increase the efficiency, reduce losses, and improve the performance of these vehicles. Aerodynamic characteristics improvement is a key issue that should be considered in vehicle design. In this paper, the effects of improving the aerodynamic characteristics on the electric vehicles are analyzed. For this purpose, installing movable rear spoiler along with a controller and covering the rear wheels have been proposed. In order to evaluate the proposed solutions, their effects on an electric vehicle prototype that has been constructed and developed by the authors have been modeled in MATLAB SIMULINK environment. The flow around the electric vehicle has been studied in ANSYS in order to calculate the drag and lift coefficients. The flow has been numerically solved using the Computational Fluid Dynamics (CFD). The standard k-ε turbulence model has been utilized in this study. The results show that improvement of aerodynamic characteristics in electric vehicles not only increases the stability of the vehicle, but also has a significant impact on the energy storage system, mileage, and the electric motor efficiency. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیدمحمدرضا طوسی | s m reza tousi department of elec. eng., engineering faculty دپارتمان برق- دانشکده مهندسی
پژمان بیات | pezhman bayat department of elec. eng., engineering faculty دپارتمان برق- دانشکده مهندسی
پیمان بیات | peyman bayat department of elec. eng., engineering faculty دپارتمان برق- دانشکده مهندسی
علیرضا حاتمی | alireza hatami department of elec. eng., engineering faculty دپارتمان برق- دانشکده مهندسی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-1123-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سایر موضوعات مرتبط با انرژی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|