طب جنوب، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۵۲۴-۵۳۲

عنوان فارسی اثر تزریق داخل هیپوکامپی پروژسترون بر حافظه و یادگیری احترازی غیرفعال در موش صحرایی نر بالغ
چکیده فارسی مقاله زمینه: پروژسترون به‌عنوان هورمونی تولید مثلی در ساختمان مغز مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش‌های جدید که بیشتر با تزریق سیستمیک انجام گردیده است، گزارش شده که پروژسترون بر حالت‌های مختلف حافظه اثرات متفاوتی دارد. ولی اینکه آیا صرفاً هیپوکامپ واسطه پروژسترون در تقویت حافظه و یادگیری بوده است روشن نیست. بنابراین در بررسی کنونی تزریق داخل هیپوکامپی پروژسترون بر حافظه و یادگیری احترازی غیرفعال در ناحیه CA1 موش‌های صحرایی نر نژاد ویستار مورد بررسی قرار گرفته است. مواد و روش‌ها: حیوانات به 8 گروه هفت‌تایی شامل گروه‌های کنترل، شاهد سرم فیزیولوژی، شاهد روغن بادام (به‌عنوان حلال) و گروه‌های پروژسترون (5/.، 1، 5/1، 2 و 3 میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن) تقسیم شد. در همه گروه‌ها به‌جز گروه کنترل جراحی و کانول‌گذاری با دستگاه استریوتاکس در ناحیه CA1 سمت چپ صورت گرفت. یک هفته بعد از بهبودی همه گروه‌ها با شاتل باکس آموزش داده شدند و بلافاصله بعد از آموزش دوزهای مختلف پروژسترون در حجم 5/. میکرولیتر با کانول به ناحیه CA1 هیپوکامپ تزریق گردید و گروه‌های شاهد به همان حجم سرم فیزیولوژی یا روغن بادام دریافت کردند، سپس حافظه همه گروه‌ها پس از 48 ساعت مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: تجزیه وتحلیل آماری نشان می‌دهد که پروژسترون با دوزهای 5/.، 5/1 و 2 میکروگرم به‌طور معنی‌داری (001/0>P) حافظه و یادگیری احترازی غیرفعال را افزایش می‌دهند. اما مقادیر پروژسترون 1 و 3 میکروگرم تأثیر معنی‌داری در حافظه و یادگیری احترازی غیرفعال ندارد. روغن بادام باعث افزایش حافظه و یادگیری احترازی غیرفعال در مقایسه با سالین می‌شود (001/0>P). نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که اثرات پروژسترون به‌عنوان یک نورواستروئید، بر حافظه و یادگیری وابسته به دوز استفاده شده از این هورمون می‌باشد و روغن بادام نیز با داشتن ترکیبات ویتامین E، امگا 3 و اسید اولئیک نیز در تقویت حافظه و یادگیری نیز اثرات مفیدی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، حافظه، پروژسترون، هیپوکامپ، شاتل باکس

عنوان انگلیسی The effects of intrahippocampus injection of progesterone on passive avoidance learning and memory in adult male rats
چکیده انگلیسی مقاله Background: Progesterone as a reproductive hormone is studied in the brain structure. New studies are mainly about systemic injection and have shown that the progesterone has different effects on memory. But it is not clear if hippocampus is mediator of progesterone in reinforcement of memory and learning. So, the effects of intra-hippocampal injection of progesterone on passive avoidance memory and learning was studied in male Wistar rats. Material and Methods: Animals were divided in eightgroups as a control, saline, almond oil (as a vehicle) and progesterone groups (0.5, 1, 1.5, 2, 3µg/Kg. body weight). All groups except the control were cannulated in left CA1 area by stereotaxic device. One week after recovery, all groups were trained by shuttle box and immediately after training different doses of progesterone in the volume of 0.5μL were injected through the cannula in CA1 of hippocampus and control groups received saline and almond oil at the same volume and condition respectively. After 48 hours passive avoidance memory and learning was evaluated. Results: Statistical analysis showed that 0.5, 1.5, 2 µg/µl progesterone groups had significantly improved passive avoidance learning and memory compared with saline group (p < 0.001), but 1 and 3 µg/µl progesterone groups did not show significant effect on passive avoidance learning and memory compared with saline group. Also almond oil increased passive avoidance learning and memory compared with saline group (p < 0.001). Conclusion: It seems that effects of progesterone as a neurosteroid on memory and learning depend on its dose. Also almond oil contains vitamin E, omega 3 and oleic acid that has beneficial effects on learning and memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله learning, memory, progesterone, hippocampus, shuttle box

نویسندگان مقاله طهمورث شهریور | tahmoores shahrivar
cellular and molecular research center, school of medicine, yasouj university of medical sciences, yasouj, iran
مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

احمدعلی معاضدی | ahmed ali moazedi
department of biology, school of science, shahid chamran university, ahwaz, iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

عبدالرحمن راسخ | abdul rahman rasekh
department of biology, school of science, shahid chamran university, ahwaz, iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

سحر الماسی ترک | sahar almasi turk
department of anatomical sciences, school of medicine, boushehr university of medical sciences, boushehr, iran
گروه علوم تشریحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

امراله روزبهی | amrullah roozbehi
cellular and molecular research center, school of medicine, yasouj university of medical sciences, yasouj, iran
مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-484&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات