|
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۰، شماره ۶، صفحات ۱۲۶۵-۱۲۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین شروع و طول احتراق موتور اشتعالتراکمی مخلوطهمگن به روش مقدار متوسط برای کاربردهای کنترلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه موتورهای اشتعال تراکمی مخلوط همگن، اندیشهای نوین برای کاهش مصرف سوخت و آلایندههای تولیدی موتور محسوب میشوند. به همین علت بررسیهای گوناگونی در این زمینه انجام شده است. مهمترین مشکل برای انبوهسازی این موتورها در صنعت، دشواری کنترل احتراق در آنها است. برخی از متغیرهای موتور بر احتراق و عملکرد آن تأثیر بسزایی دارند. بررسی این متغیرها در یک الگوی تک ناحیهای، شدت تأثیر هر یک از آنها بر عملکرد موتور را به طور کیفی مشخص میکند. در این مقاله یک مدل تک ناحیهای با در نظر گرفتن سینتیک مفصل شیمیایی در محیط برنامه نویسی نرمافزار متلب ایجاد و پس از واسنجی، تأثیر متغیرهایی نظیر فشار و دمای مخلوط ورودی، نسبت همارزی، مقدار گازهای برگشتی، رطوبت نسبی و دور موتور بر زمان شروع و طول دوره احتراق به دقت بررسی شد. سوخت موتور در این بررسی متان بوده و زمان شروع احتراق، لحظهای در نظر گرفته شده که 5درصد سوخت موجود مصرف شده است. در نهایت از برازش نتایج حاصل از شبیهسازی، رابطهای برای زمان شروع و طول دوره احتراق با تکیه بر اصول مدلسازی روش مقدار متوسط به منظور استفاده در مدلهای کنترلگرا ارائه شده است. همچنین مقدار میانگین مشتق سوم فشار بر حسب درجه لنگ در لحظه شروع احتراق برای موتور مورد نظر گزارش شده که یکی از مهمترین معیارهای تعیین زمان شروع احتراق در کاربردهای کنترلی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Defining Start and Duration of Combustion in HCCI Engines using Mean-Value Method for Control Applications |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In recent years, homogeneous charge compression ignition engines are a promising idea to reduce emissions and fuel consumption of internal combustion engines. Thus many researchers and industries have focused on this topic. Combustion phasing control is the main problem in the mentioned engines' commercialization. There are some key parameters affecting the combustion characteristics. A single zone thermodynamic model can investigate these effects numerically. In this paper, a single zone thermodynamic model is developed and validated with experimental data. The developed model includes detailed chemical kinetics. This model is used to study the effects of inlet temperature and pressure, equivalence ratio, exhaust gas recirculation rate, inlet air humidity and engine speed on the start of combustion and its duration. The fuel was pure methane and the start of combustion is defined at a crank angle where 5% of the fuel is consumed. As a result, an interpolated relation was introduced to be used in control-oriented models. The third derivation of pressure due to crank angle is either calculated as the most important start of the combustion indicator in control utilization. The results show the proper accuracy of the model and the introduced relations. The effect of inlet air humidity on the start of combustion is negligible. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدمصطفی نمار | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
امید جهانیان | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://mej.aut.ac.ir/article_1020_f72b660a5bd90265560d998824f9094a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-1479066.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|