این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
طراحی مدل حساسیت اخلاقی و رابطۀ آن با تدریس مراقبتی معلمان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: حساسیت اخلاقی عنصر بسیار مهم در حرفه تدریس و به دنبال تربیت دانش آموزان در ابعاد اخلاقی و شناختی است. با توجه به اهمیت کاربرد حساسیت اخلاقی در تدریس، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه تجربی بین حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی معلمان به منظور تهیه و برازش مدلی برای برای تبیین رابطه بین این دو متغیر بود. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان(زن و مرد) مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهر کامیاران در سال 1392 ( به تعداد 628 نفر) تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 242 نفر که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، یک پرسشنامه در دو مقیاس حساسیت اخلاقی و مقیاس تدریس مراقبتی بود. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری تحلیل گردید. یافته ها: در بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاسها، تمامی ابعاد حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، درک روابط بین این متغیرها نشان داد که؛ در میان چهار بعد حساسیت اخلاقی، بعد مراقبت از راه ارتباط با دیگران رابطۀ معناداری با تدریس مراقبتی نداشت. بنابراین، از مدل حذف شده و سه بعد پذیرفتن دیدگاه دیگران، درک مسایل اخلاقی و شناسایی عواقب عمل و انتخاب، با ابعاد تدریس مراقبتی رابطۀ معناداری داشتهاند. نتیجه گیری: حساسیت اخلاقی و تدریس مراقبتی از ابعاد اساسی و لازم برای توسعه کفایتهای اخلاقی معلمان میباشد. در این راستا، مربیان و محققان تربیت معلم میتوانند دانش نظری و تجربی را در زمینه مبانی اخلاقی تدریس گسترش دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Providing and Fitting an Ethical Sensitivity Model and Its Relationship with Caring Teaching
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Ethical sensitivity is an important competency for teaching and it aims to nurture students both ethically and cognitively. According to the importance of ethical sensitivity in teaching, this paper examines the relationship between ethical sensitivity and caring teaching in order to build and fit a model that explains the relationship between these variables. Methods: The research approach of this study was quantitative. The population was the entire elementary, secondary and high school’s teachers (female and male) in Kamyaran, Kurdistan, Iran in 2013. The sample size was 242 teachers (54% male and 46% female). We sued random stratified sampling in order to select participants. Data was collected with a questionnaire including two scales: Ethical Sensitivity Scale and Caring Teaching Scale. We used confirmatory factor analysis and structural equation modeling for analyzing data. Results: Results showed that all dimensions of both ethical sensitivity and caring teaching had reliable psychometric properties. According to the relationship between two variables, we found that caring through communication had no statistical significant effect on caring teaching. However, acceptance opinions of others, understanding ethical Issues, and identifying the consequences of action and options demonstrate significant effects on caring teaching. Conclusion: Ethical sensitivity and caring teaching are important elements for developing teachers’ moral competency. In this way, teachers can develop theoretical and empirical insights into the moral foundation of teaching.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات