این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پیامدهای اعتماد بین فردی، به عنوان یک مولفۀ اخلاقی، در سازمان
چکیده فارسی مقاله زمینه: اعتماد بین­فردی یکی از گونه­های اعتماد در سازمان است که نبود یا کمبود آن در سازمان می­تواند پیامدهایی منفی را به دنبال داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای اعتماد بین­فردی در سازمان و پویایی­های آنها انجام شده است. روش: روش انجام این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی کارکنان سازمان­های دولتی دزفول است. نمونه آماری 365 نفری به طور تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ پژوهشگر ساخته بود و برای بررسی فرضیه‌های پژوهش، نخست مدل‌های اندازه‌گیری برآورد و آزمون شدند و سپس، برازش داده‌ها به مدل‌های معادله ساختاری انجام شد. یافته­ ها: معلوم شد در سطح اطمینان 95 درصد، نخست مسیر اعتماد بین­فردی عمودی به رفتارهای نوآور، هویت­یابی سازمانی و تعلق خاطر کاری، به طور مستقیم و به رضایت شغلی و تعهد سازمانی به طور غیرمستقیم و مثبت معنی­دار است. دوم اینکه اعتماد بین­فردی افقی به طور مستقیم با رضایت شغلی و تعلق خاطر کاری، و به طور غیرمستقیم با تعهد سازمانی پیوند مثبت معنی­داری دارد. سوم اینکه علی­رغم رابطه مستقیم تعهد سازمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی، پیوند اعتماد بین­فردی عمودی با این رفتارها معنادار نیست. همچنین بین اعتماد بین­فردی افقی و عمودی رابطه مثبت معناداری برقرار است. نتیجه­ گیری: انتظار می­رود با تقویت پیشایندهای هر یک از اعتمادهای بین‌فردی افقی یا عمودی، هر دو گونه بهبود یابند و پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیم رفتار سازمانی آنها (رضایت شغلی، تعلق خاطرکاری، تعهد سازمانی، هویت‌یابی سازمانی و رفتارهای نوآور) امیدوارانه­تر حاصل شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Consequences of Interpersonal Trust as an Ethical Component in Organization
چکیده انگلیسی مقاله Background: Interpersonal trust is a kind of organizational trust that its decline or reduction causes negative consequences in organization. In this regard, this study was aimed to examine interpersonal trust outcomes and its dynamics in organization through a structural equation modeling. Method: Research method of this study is correlation. Population of study includes all employees of Dezful public organizations. 365 members of sample were selected randomly and then questionnaires related to research variables were prepared and after ensuring their reliability and content validity were distributed. In order to test the hypotheses, first of all, measurement models were estimated and tested. Finally, data were fitted to structural equation. Results: It was discovered that the direct paths of vertical interpersonal trust to innovative behavior, organizational identity, and work engagement, and also its indirect paths to organizational commitment and job satisfaction are significantly positive (&alpha=0.05). Second, the horizontal interpersonal trust has a significant positive impact on work engagement and job satisfaction directly, and an indirectly positive impact on organizational commitment. Third, despite the directly organizational commitment impact on organizational citizenship behavior, horizontal interpersonal trust has no significant effect on these behaviors. Also, there is a meaningful positive relationship between vertical and horizontal trust. Conclusion: It is expected that both types of interpersonal trust will be improved through reinforcing their distinct antecedents and then their direct and indirect outcomes like job satisfaction, job engagement, organizational commitment, organizational identification, and innovative behavior be obtained.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات