این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 26 آبان 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
پیامدهای اعتماد بین فردی، به عنوان یک مولفۀ اخلاقی، در سازمان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اعتماد بینفردی یکی از گونههای اعتماد در سازمان است که نبود یا کمبود آن در سازمان میتواند پیامدهایی منفی را به دنبال داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای اعتماد بینفردی در سازمان و پویاییهای آنها انجام شده است. روش: روش انجام این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی کارکنان سازمانهای دولتی دزفول است. نمونه آماری 365 نفری به طور تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ پژوهشگر ساخته بود و برای بررسی فرضیههای پژوهش، نخست مدلهای اندازهگیری برآورد و آزمون شدند و سپس، برازش دادهها به مدلهای معادله ساختاری انجام شد. یافته ها: معلوم شد در سطح اطمینان 95 درصد، نخست مسیر اعتماد بینفردی عمودی به رفتارهای نوآور، هویتیابی سازمانی و تعلق خاطر کاری، به طور مستقیم و به رضایت شغلی و تعهد سازمانی به طور غیرمستقیم و مثبت معنیدار است. دوم اینکه اعتماد بینفردی افقی به طور مستقیم با رضایت شغلی و تعلق خاطر کاری، و به طور غیرمستقیم با تعهد سازمانی پیوند مثبت معنیداری دارد. سوم اینکه علیرغم رابطه مستقیم تعهد سازمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی، پیوند اعتماد بینفردی عمودی با این رفتارها معنادار نیست. همچنین بین اعتماد بینفردی افقی و عمودی رابطه مثبت معناداری برقرار است. نتیجه گیری: انتظار میرود با تقویت پیشایندهای هر یک از اعتمادهای بینفردی افقی یا عمودی، هر دو گونه بهبود یابند و پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیم رفتار سازمانی آنها (رضایت شغلی، تعلق خاطرکاری، تعهد سازمانی، هویتیابی سازمانی و رفتارهای نوآور) امیدوارانهتر حاصل شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Consequences of Interpersonal Trust as an Ethical Component in Organization
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Interpersonal trust is a kind of organizational trust that its decline or reduction causes negative consequences in organization. In this regard, this study was aimed to examine interpersonal trust outcomes and its dynamics in organization through a structural equation modeling. Method: Research method of this study is correlation. Population of study includes all employees of Dezful public organizations. 365 members of sample were selected randomly and then questionnaires related to research variables were prepared and after ensuring their reliability and content validity were distributed. In order to test the hypotheses, first of all, measurement models were estimated and tested. Finally, data were fitted to structural equation. Results: It was discovered that the direct paths of vertical interpersonal trust to innovative behavior, organizational identity, and work engagement, and also its indirect paths to organizational commitment and job satisfaction are significantly positive (&alpha=0.05). Second, the horizontal interpersonal trust has a significant positive impact on work engagement and job satisfaction directly, and an indirectly positive impact on organizational commitment. Third, despite the directly organizational commitment impact on organizational citizenship behavior, horizontal interpersonal trust has no significant effect on these behaviors. Also, there is a meaningful positive relationship between vertical and horizontal trust. Conclusion: It is expected that both types of interpersonal trust will be improved through reinforcing their distinct antecedents and then their direct and indirect outcomes like job satisfaction, job engagement, organizational commitment, organizational identification, and innovative behavior be obtained.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات