این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پرورش اخلاق از طریق کتاب درمانی در متون ادب پارسی
چکیده فارسی مقاله زمینه: کتاب، جایگاه عرضۀ اندیشه‌های بکر از ژرفای تفکر و احساس است و چون از روح و روان گـوینده در شرایط خاص خود نشأت می‌گیرد در شرایط مشابه بر خواننده، اثر می‌گذارد؛ به مصداق «سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند». از آغاز، علت تألیف کتاب، راهنمایی و پرورش روح آدمی با هدف حفظ تجارب گذشتگان بوده است؛ آنچه که امروزه بدان «کتاب درمانی» می‌گویند. در فرهنگ قدیم و غنی ایران همواره از کتاب برای درمان مشکلات روحی، ایجاد انگیزه برای مبارزه با سختی‌های زندگی و نیز به‌عنوان وسیله‌ای در جهت رشد اندیشه و خرد بهره برده‌اند؛ چنانکه ماجرای شهرزاد و پادشاه، خردنامۀ اسکندری و نگارش سیاست‌نامه و قابوسنامه از مثال‌ها و مصداق‌های آن است. در این مقاله به بررسی کتاب درمانی در فرهنگ ایران پرداخته شده است. نتیجه‌گیری: کتاب می‌تواند در پرورش و تعالی اخلاق در جامعۀ امروزی بسیار مؤثر باشد. متون ادب پارسی پر از کتاب‌هایی است که هدف آن رشد اخلاقی است هم در جنبۀ فردی و هم در جنبۀ اجتماعی. ازاین‌رو باید از کتاب به‌عنوان یک منبع ارزشمند در درمان استفاده کرد. کتاب درمانی در دو بخش کتاب درمانی رشدی و کتاب درمانی بالینی قابل بررسی است. تمام کتاب‌های حوزۀ ادبیات تعلیمی، نوعی کتاب درمانی رشدی هستند و از بازنویسی داستان‌های تمثیلی می‌توان به‌عنوان کتاب درمانی بالینی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، کتاب درمانی، ادب فارسی

عنوان انگلیسی Ethical Development through Book Therapy by Persian Literature Texts
چکیده انگلیسی مقاله Background : Book is where original thoughts originates from the depth of the feelings ,and as it rises from the spirit of the narrator in its special conditions , in similar circumstances, can influence the reader .For example, word that rises from the heart, inevitably sits on the heart. From the beginning, the reason for writing the book was to guide and train the human spirit in order to preserve past experiences and nowadays, it is called book therapy. In the ancient and rich culture of Iran, book was used for the following purposes: As a means to develop wisdom and ideas .The stories of Shahrzad and Shah (the king), Ahmad Ebne Abdullah Khajestani and Writing of Syasatnameh and Ghabusnameh are examples of it. The history of book Therapy in Iranian culture has been discussed in this article. The method of the research is descriptive review. Conclusion: The book can be very effective in the development and excellence of morality in the recent modern society. Persian literary texts are full of books that aim to develop the ethical aspects either in individual or social level. Therefore, book should be used as a valuable resource in the treatment. Book therapy is considerable in two parts: developmental book therapy and clinical book therapy. All books in the field of educational literature are a type of developmental book therapy. Rewriting of the allegory stories can be used as clinical book therapy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics, Book Therapy, Persian Literature

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات