آرشیو توانبخشی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۴-۲۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر نمایش‌درمانی در افزایش مهارت‌های حرکتی و حافظه شنیداری کم‌توان ذهنی با هوش‌بهر ۷۰-۵۵ در دامنه سنی ۱۵-۱۰ سال
چکیده فارسی مقاله هدف: موضوع تحقیق بررسی تأثیر نمایش درمانی در افزایش مهارت‌های حرکتی و حافظه شنیداری کم توانان ذهنی پسر با هوش بهر 70-55 در دامنه سنی 15-10 سال می‌باشد. روش بررسی: جامعه آماری مورد نظر از دانش آموزان کم توان‌ذهنی تحت‌پوشش آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران که در سال تحصیلی 84-83 مشغول به تحصیل بوده و باهوش بهر بین 70-55 در دامنه سنی 15-10 سال قرار دارند، تشکیل یافته است. نمونه پژوهشی که افراد آن به صورت تصادفی انتخاب شدند شامل دو گروه آزمایش و گواه بود که در هر گروه 20 نفر قرار داده شد. ابزار پژوهش مورد استفاده در این تحقیق آزمون مهارت‌های حرکتی ـ ادراکی برونینکز ـ اوزرتسکی و آزمون تقویت (توالی) حافظه شنیداری ـ بیانی می‌باشد. میانگین‌های بدست آمده در دو گروه آزمایش و گواه از طریق آزمون آماری تی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها: بررسی میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه‌های پژوهش در دروس مختلف و نیز خرده آزمونهای انجام شده در مهارتهای حرکتی در اکثر موارد دارای اختلاف آماری معنادار و تغییرات مثبت می‌باشد. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این تحقیق با معنا داری آماری در سطح آلفای 0/05 (ضریب اطمینان %95) نشان داد که اجرای برنامه نمایش درمانی برای گروه هدف، موجب افزایش مهارت‌های ادراکی و تقویت حافظه شنیداری شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های حرکتی، حافظه شنیداری، کم‌توان‌ ذهنی، نمایش‌درمانی

عنوان انگلیسی Surveying the Effectiveness of the Drama Therapy on Increasing of Motor Skills and the Hearing Memory of the Persons with Mentally Disabeled with an I.Q 55-70
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Survey on the effectiveness of drama therapy on increasing of motor skills and hearing skills of Male intellectual disabled with an I.Q between 55-70 in the Age Range of 10-15 years. Materials & Methods: The statistical community consisted of intellectual disabled students wich are the coverage exceptional training within an education organization in Tehran in school year of 2004-5 with an IQ between 55-70 in the age range of 10-15. Research sample that were selected randomly consisted of two groups, an experimental and a control group in number of 20 persons in each group. Research tool used in this study was Bruininks oseretsky motor perception skills test and along with hearing-oral memory reinforcement (sequence) tests. The averages obtained from the two experimental and control group were compared by the T test. Results: Investigation of pretest scores and posttest scores in two experimental and control group showed a statistical significance difference. Conclusion: Results of this survey with a statistical significance at an alpha level of 0.05 and 95% reliability coefficient showed that drama therapy performance for the target group can cause the increased perception skills and hearing memory reinforcement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه فخری | fatemeh fakhri
.ُسازمان بهزیستی، تهران، ایران
state welfare organisatio
سازمان اصلی تایید شده: سازمان بهزیستی ایران

حکیمه آقایی | hakimeh aghaei


حمدالله خواجه حسینی | hamdollah khajeh hosseini



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-87&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات