|
آرشیو توانبخشی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۴-۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر نمایشدرمانی در افزایش مهارتهای حرکتی و حافظه شنیداری کمتوان ذهنی با هوشبهر ۷۰-۵۵ در دامنه سنی ۱۵-۱۰ سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: موضوع تحقیق بررسی تأثیر نمایش درمانی در افزایش مهارتهای حرکتی و حافظه شنیداری کم توانان ذهنی پسر با هوش بهر 70-55 در دامنه سنی 15-10 سال میباشد. روش بررسی: جامعه آماری مورد نظر از دانش آموزان کم توانذهنی تحتپوشش آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران که در سال تحصیلی 84-83 مشغول به تحصیل بوده و باهوش بهر بین 70-55 در دامنه سنی 15-10 سال قرار دارند، تشکیل یافته است. نمونه پژوهشی که افراد آن به صورت تصادفی انتخاب شدند شامل دو گروه آزمایش و گواه بود که در هر گروه 20 نفر قرار داده شد. ابزار پژوهش مورد استفاده در این تحقیق آزمون مهارتهای حرکتی ـ ادراکی برونینکز ـ اوزرتسکی و آزمون تقویت (توالی) حافظه شنیداری ـ بیانی میباشد. میانگینهای بدست آمده در دو گروه آزمایش و گواه از طریق آزمون آماری تی مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها: بررسی میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروههای پژوهش در دروس مختلف و نیز خرده آزمونهای انجام شده در مهارتهای حرکتی در اکثر موارد دارای اختلاف آماری معنادار و تغییرات مثبت میباشد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این تحقیق با معنا داری آماری در سطح آلفای 0/05 (ضریب اطمینان %95) نشان داد که اجرای برنامه نمایش درمانی برای گروه هدف، موجب افزایش مهارتهای ادراکی و تقویت حافظه شنیداری شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارتهای حرکتی، حافظه شنیداری، کمتوان ذهنی، نمایشدرمانی |
|
عنوان انگلیسی |
Surveying the Effectiveness of the Drama Therapy on Increasing of Motor Skills and the Hearing Memory of the Persons with Mentally Disabeled with an I.Q 55-70 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Survey on the effectiveness of drama therapy on increasing of motor skills and hearing skills of Male intellectual disabled with an I.Q between 55-70 in the Age Range of 10-15 years. Materials & Methods: The statistical community consisted of intellectual disabled students wich are the coverage exceptional training within an education organization in Tehran in school year of 2004-5 with an IQ between 55-70 in the age range of 10-15. Research sample that were selected randomly consisted of two groups, an experimental and a control group in number of 20 persons in each group. Research tool used in this study was Bruininks oseretsky motor perception skills test and along with hearing-oral memory reinforcement (sequence) tests. The averages obtained from the two experimental and control group were compared by the T test. Results: Investigation of pretest scores and posttest scores in two experimental and control group showed a statistical significance difference. Conclusion: Results of this survey with a statistical significance at an alpha level of 0.05 and 95% reliability coefficient showed that drama therapy performance for the target group can cause the increased perception skills and hearing memory reinforcement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه فخری | fatemeh fakhri .ُسازمان بهزیستی، تهران، ایران state welfare organisatio سازمان اصلی تایید شده: سازمان بهزیستی ایران
حکیمه آقایی | hakimeh aghaei
حمدالله خواجه حسینی | hamdollah khajeh hosseini
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-87&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|