آرشیو توانبخشی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۱-۱۶

عنوان فارسی مقایسه مهارت‌های پیش نوشتاری کودکان دچار اختلال نقص توجه به‌همراه بیش‌فعالی و کودکان عادی پسر ۶-۴ ساله شهر اراک سال ۱۳۸۲
چکیده فارسی مقاله هدف: اختلال نقص توجه - بیش فعالی از زمره بحث انگیز ترین اختلالات روانی دوره کودکی است. انجمن روانپزشکی آمریکا نیز میزان شیوع ADHD را بین 3 تا 5 درصد در سنین مدرسه تخمین زده است. از طرف دیگر، نوشتن نیز یکی از نیازهای خاص در زندگی محسوب می‌شود و اختلالات و مشکلات نوشتاری هم می‌تواند مسائل متعددی در ایجاد ارتباط اجتماعی و یادگیری به وجود آورد. در این پژوهش با استفاده از یکی از کارآمدترین آزمونهای رشد گرفتن دقیق به بررسی مهارت‌های پیش نوشتاری در کودکان دچار اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی می پردازیم. هدف از این مطالعه مقایسه مهارت‌های پیش نوشتاری کودکان دچار نقص توجه همراه با بیش فعالی با کودکان عادی پسر 6–4 ساله می‌باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مقطعی و مورد شاهدی بوده و بر روی 21 پسر 6-4 ساله بدون سابقه صدمه مغزی، صدمات ارتوپدیک در دست، علائم آشکار نابسامانیهای عاطفی و بدون استفاده از فعالیتهای کار درمانی انجام شد. 21 نفر از همسالان عادی نیز به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. مهارت‌های پیش نوشتاری با استفاده از آزمون EDPA و در دو بخش الگوهای گرفتن مداد و مهارت‌های ترسیمی مورد بررسی قرار گرفت. امتیاز افراد برای هر یک از سئوالهای آزمون از 1 تا 4 می‌باشد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون T مستقل نشان داد که الگوهای گرفتن و مهارتهای ترسیمی در کودکان عادی و ADHD با یکدیگر متفاوت است. طبق این آزمون میانگین نمرات کودکان ADHD در الگوهای گرفتن در مقایسه با کودکان عادی پایین می‌باشد. همچنین آزمون T مستقل در مورد مهارت‌های ترسیمی بین دو گروه عادی و ADHD نتیجه مشابهی ارائه می‌دهد. نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج به دست آمده از این پژوهش بیانگر این مسئله است که کودکان ADHD در مقایسه با کودکان عادی مهارت‌های پیش نوشتاری ضعیف‌تری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing Pre-Writing Skills in Childern Having Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) with Normal Children of 4-6 Years of Old in Arak City in 2003-2004
چکیده انگلیسی مقاله Objectve: Attention deficit with hyperactivity disorder is one of the most important mental disorders in childhood (ADHD). The American Psychiatric Associated has estimated it’s out bread between 3-5 Percent. On the other hand, writing is also one of the special needs in every Body’s life, and any disorders and difficulties in it, may lead to Many problems in making social communication and learning. In the study, using one of the most efficient Prehensioble tests, and furtherly analyzed the pre – writing skills in ADHD children. The goal of this study is to compare ADHD children with normal children in age group of 4-6 years of old. Materials & Methods: The present study is a cross-sectional&case-control Study on 21 boys of about 4-6 years of old, without any mental disease record, orthopedic disease in hand either out any other affected diseases, and without the application of any occupational therapy. 21 boys of the some age were chosen as a control group. Pre – writing skills were analyzed utilizing EDPA test, and in two sections of pencil grasp and drawing skills. Test score’s ranking valued “between” 1-4 in every question. Results: The T test results showed that the Pencil grasps and drawing skills in ADHD Children and normal Children are different. According to the T test, the average scores in ADHD children in pencil grasp is lower than normal children. The T test also showed differences between the two groups in drawing skills. Conclusion: Generally, the results of this study showed ADHD children have weaker pre – writing skills than the normal children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اصغر دادخواه | asghar dadkhah
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

علی حسین سازمند | ali hossein sazmand


فاطمه بهنیا | fatemeh behnia


مسعود کریملو | masoud karimlou


مرجان مدنی | marjan madani
occupational therapy
کار درمانی


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-85&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات