این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 29 آبان 1404
Journal of Teaching Language Skills
، جلد ۳۰، شماره ۱، صفحات ۱۵۱-۱۷۱
عنوان فارسی
تاثیر هوش زبانی و هوش عاطفی بر توانایی درک مطلب دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی
چکیده فارسی مقاله
با توجه به تحولات اصولی در مفهوم هوش و تغییر آن از یک مفهوم کلی به مفهومی چندگانه (هوش چندگانه) و نیاز به طرح فعالیتهای کلاسی بر اساس سبکشناختی فراگیران زبان دوم، این تحقیق تأثیر هوش زبانی و هوش عاطفی را بر توانایی خواندن و درک مطلب فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بررسی کرده است. دادههای تحقیق از طریق دو پرسشنامه و یک آزمون خواندن و درک مطلب جمعآوری گردیده و از طریق واکاوی واریانس دوسویه و رگراسیون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که دانشجویان با هوش زبانی بالا دارای توانایی خواندن بهتری نسبت به دانشجویان با هوش زبانی پایینتر هستند. اما نتایج تحقیق بیانگر تفاوتی بین توانایی خواندن و درک مطلب دانشجویان با هوش عاطفی متفاوت نبود. بهعلاوه نتایج تحقیق نشان داد که هوش زبانی بهخوبی عملکرد زبانآموزان را در خواندن و درک مطلب پیشبینی میکند و در واقع بیش از 40% از واریانس مشاهده شده در عملکرد زبانآموزان در خواندن و درک مطلب توسط هوش زبانی آنها پیشبینی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش چندگانه، هوش زبانی، هوش عاطفی، خواندن و درک مطلب،
عنوان انگلیسی
THE IMPACT OF LINGUISTIC AND EMOTIONAL INTELLIGENCE ON THE READING PERFORMANCE OF IRANIAN EFL LEARNERS
چکیده انگلیسی مقاله
Following innovations in intelligence and its radical changes from a unitary concept (IQ) to a multi-dimensional conceptualization, i.e. multiple intelligences and the need to design classroom activities based on the L2 learners’ cognitive styles, this study examined the impact of linguistic intelligence and emotional intelligence on the reading comprehension ability of the Iranian EFL learners. Data was gathered through two questionnaires and a reading test and analyzed through two-way ANOVA and Multiple Regression. The results revealed that the students with a high level of linguistic intelligence showed a higher reading ability than those with a lower level of linguistic intelligence. The results, however, showed no significant difference among the students with different degrees of emotional intelligence. Moreover, the results indicated that linguistic intelligence is a relatively strong predictor of reading performance, accounting for more than 40% of the variance observed in the students’ performance on the reading comprehension test.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد رحیمی |
assistant professor shiraz university, shiraz
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
فیروز صدیقی |
professor shiraz university, shiraz
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
زهرا حسینی فرد | hosseiny fard
m.a., tefl shiraz university, shiraz
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://jtls.shirazu.ac.ir/article_397_4392b27513f2c2e6aa8d95b1771b2271.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات