این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۲۰۹-۲۳۳

عنوان فارسی تأثیر نوع شرح معنی بر درک و تولید واژگانی زبان دوم
چکیده فارسی مقاله به منظور بررسی تاثیر نوع شرح معنی بر درک و تولید واژگانی زبان دوم، تعداد 158 فراگیر زبان در 8 گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از گرفتن آزمون واژگانی و اطمینان از اینکه واژگان موردنظر برای فراگیران آشنا نیست، متونی با انواع مختلف شرح معنی (بین‌خطی، حاشیه‌ای، پیش از متن، و پس از متن) به دو صورت درون‌زبانی و میان‌زبانی در اختیار فراگیران قرار گرفت به گونه‌ای که هر گروه، متونی با تنها یک نوع شرح معنی دریافت نمود. سپس به منظور اندازه‌گیری قدرت درک و تولید فراگیران، آزمونهای جداگانه‌ای از فراگیران گرفته شد و داده‌های بدست آمده با استفاده از فرایند آماری تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه مورد پردازش قرار گرفت. نتایج بررسی نشان داد که بین تاثیر انواع مختلف شرح معنی درون زبانی بر درک و تولید واژگان زبان دوم اختلاف معنی‌داری وجود ندارد. اما در میان انواع میان زبانی، شرح معنی پس از متن در درک واژگانی بطور معنی‌داری از شرح معنی پیش از متن و حاشیه‌ای بدتر بود. همچنین، شرح معنی بین خطی در تولید واژگانی موثرتر از شرح معنی پس از متن بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effects of Glossing Conventions on L2 Vocabulary Recognition and Production
چکیده انگلیسی مقاله To investigate the effects of different glossing conventions on vocabulary recognition and recall, 158 participants were given a pre-test to make sure that they did not have any prior knowledge of the target words. Reading passages with four different glossing conventions (interlinear, marginal, pre-text, and post-text) were given to eight groups. Four groups received interlingual glosses and four groups were given intralingual glosses. Receptive and productive post-tests were administered to measure vocabulary recognition and recall. The collected data were analyzed using two one-way ANOVA procedures. The results showed that there were no significant differences among the effects of different types of intralingual glosses on vocabulary recognition and recall. As to the affect of the interlingual glosses on vocabulary recognition, the post-text group performed significantly worse than both the pre-text and the marginal groups. Moreover, the interlinear gloss was shown to be more effective than the post-text gloss in vocabulary recall.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباسعلی زارعی | abbas ali
assistant professor imam khomeini university, qazvin

مریم حسنی |
m. a., tefl islamic azad university, takestan
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_390_e97f0a9ac5e7cc4fbb9765bb516647f9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات