این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۰، شماره ۳، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی برقراری روابط گزاره‌ای در ضمن خواندن داستان‌ها
چکیده فارسی مقاله مطالعه‌ی حاضر به بررسی برقراری روابط گزاره‌ای در ضمن خواندن متون داستانی می‌پردازد. 201 دانشجوی مقطع لیسانس، متون داستانی را خوانده و به انتخاب انواع مختلف نمادهای ایجاد همبستگی جهت ساخت معنای موردنظر پرداختند. نتایج حاکی از آن بود که زبان‌آموزان در سطوح مختلف زبانی، الگوهای ثابتی را در روند درک روابط عطفی دنبال می کردند. خصوصا اینکه در هر سه گروه از توانش زبانی، از بین نمادهای ربطی، نمادهای بیان تضاد از جهت آسانی در درجه اول، نمادهای سببی در درجه دوم، نمادهای ترتیبی در درجه سوم و نمادهای افزایشی بعنوان دشوارترین نمادها شناخته شدند. نتایج این بررسی در زمینه‌ی فرضیه‌های مدل‌سازی و نیز درک مطلب و آموزش مهارتهای خواندن می‌تواند کاربردهای نظری و عملی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Establishing Propositional Relations in Reading Stories
چکیده انگلیسی مقاله This study examined the establishment of coherence relations by Persian EFL learners in their reading of stories. 201 undergraduate EFL learners read narrative passages and selected appropriate coherence elements of different types necessary for the proper construction of meaning. The results demonstrated a consistent pattern of a text-specific hierarchy for the comprehension of conjunctive relations across learners with different proficiency levels. More specifically, adversatives were found to be the easiest connectors by all the three groups followed by causals as the second easiest, then sequentials as the third and more difficult, and additives as the most difficult markers. The results have both theoretical and practical applications and implications for the ‘model building’ hypotheses on the one hand, and reading comprehension and instruction on the other.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل عبداله زاده |
associate professor iran university of science and technology, tehran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات