این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 10 آذر 1404
Journal of Teaching Language Skills
، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۷۰
عنوان فارسی
آموزش راهبردهای خواندن در زبان انگلیسی به دانشآموزان پیشدانشگاهی ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر اجرای آموزش راهبردهای خواندن در زبان انگلیسی در برانگیختن آگاهی زبانآموزان نسبت به این راهبردها، گسترش میزان استفاده از راهبردهایی که در حین خواندن مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین تقویت توانایی درک مطلب در حین خواندن بوده است. جهت اجرای این تحقیق، 90 دانشآموز دختر مقطع پیش دانشگاهی در رشته علوم تجربی براساس روش نمونهگیری دسترسپذیری انتخاب شدند. پس از تعیین و شناسایی میزان آگاهی اولیه و کاربرد راهبردهای خواندن توسط زبانآموزان، آموزش راهبردهای خواندن مورد اجرا قرار گرفت و در حین آموزش، میزان کاربرد راهبردها در نتیجه آموزش، و پیشرفت زبانآموزان در طی فواصل زمانی منظم با یاری جستن از تمرینهای دورهای و مصاحبههای بعمل آمده با زبانآموزان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. جهت گردآوری دادههای تحقیق، دو نوع ابزار استفاده گردید: یک آزمون خواندن و درک مطلب و دو پرسشنامه. به گروهی از زبانآموزان مشتمل بر 53 نفر (گروه آزمایشی) به مدت 15 جلسه راهبردهای خواندن متون در زبان انگلیسی آموزش داده شد. به گروه دیگر متشکل از 37 زبانآموز (گروه شاهد) مهارت درک مطلب به صورت سنتی تدریس گردید. یافتههای این تحقیق به ماهیت غامض آموزش راهبردهای خواندن اشاره نمود. اگرچه یافتهها نشان داد که آموزش قادر است میزان آگاهی زبانآموزان را نسبت به راهبردها و همچنین میزان کاربرد و استفاده از راهبردها را افزایش دهد، با این حال فراگیری برخی راهبردها توسط زبانآموزان به سختی انجام گرفت. یافتههای حاصل از برگزاری یک آزمون درک مطلب در پایان دورهی آموزش همچنین آشکار نمود که آموزش ارائه شده منجر به افزایش چشمگیر توانایی خواندن در افراد مورد مطالعه نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خواندن، آموزش، راهبرد، درک مطلب،
عنوان انگلیسی
The Role of Noticing in L2 Learners’ Production of Intonation Patterns
چکیده انگلیسی مقاله
This study was an attempt to explore the role that the increased perceptual saliency of L2 input features or output flaws and hereby promoting L2 learners’ noticing (through planned instructional activities) can play in the learners’ use of correct English intonation patterns. The participants were 80 Iranian EFL students attending four intact classes, two low-intermediate and two upper-intermediate levels, in a language institute in Shahrekord. The classes at each level were assigned to control and experimental groups. The experimental groups received the noticing-enhancing instruction while listening to native speakers' English audio-recorded on a CD and through in-class intonation assessment tasks, repeated activation of intonation patterns in both L2 input and output, metalinguistic explanations, picture descriptions, and interactive role-playings. An English native-speaker instructor was then hired to rate the learners’ audio-recorded data at both pretest and posttest times. The results of the statistical data analysis demonstrated that both the ‘noticing groups’ achieved significant improvement from their pretests to their posttests. Complementary gain score analysis indicated that the attainment of the lower-level group was relatively more than that of the higher-level group, perhaps due to the fact that they initially had more room for improvement. It is finally discussed that selective attention, or noticing, can influence the processing of the commonly neglected aspects of L2 input and thus leads to more learning. The findings also suggest that L2 practitioners include in their pedagogy activities that aim to increase the prominence or saliency of such intrinsic features of L2 input and communication in order to make them available for processing and internalization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عزیزاله میرزایی |
assistant professor
زهرا زهرا |
m.a. in tefl
مریم رنجبر |
m.a. in tefl
نشانی اینترنتی
http://jtls.shirazu.ac.ir/article_335_5c212051b014e1a98f08ba924688e406.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات