این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۱-۲۳

عنوان فارسی عملکرد زبان‌آموزان ایرانی در تولید و تشخیص جملات حاوی اصطلاح
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر در مرحله اول، چگونگی عملکرد زبان‌آموزان ایرانی در تولید و تشخیص جملاتِ دارای اصطلاح را بررسی می‌کند: آیا زبان‌آموزان مذکور در تولید چنین جملاتی با مشکلاتی مواجه می‌شوند؟ در مرحله دوم، پژوهشگر به دنبال آن است که آیا وجود اصطلاح در جمله، بر قضاوت زبان‌آموز ایرانی درباره‌ی گرامری بودن جمله انگلیسی، تأثیر منفی می‌گذارد؟ برای رسیدن به پاسخ پرسش اول، نوشته‌هایِ هفتگی 24 تن از فراگیران زبان انگلیسی در دانشگاه قم به مدت یک نیمسال تجزیه و تحلیل شد و جنبه‌های مشکل‌آفرین اصطلاحات زبان انگلیسی در این نوشته‌ها مشخص گردید. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که اشتباهات گرامری، بیش از دیگر مشکلات در نوشته‌های این فراگیران به چشم می‌خورد. در مرحله دوم (نیمسال بعد)، آزمونِ قضاوتِ درستی جمله از نظر دستور، شامل چهار نوع جمله به 35 نفر زبان‌آموز دیگر، ارایه شد: (1) جملات دستورمند دارای اصطلاح، (2) جملات غیردستوری دارای اصطلاح، (3) جملات دستورمند فاقد اصطلاح، (4) جملات غیردستوری فاقد اصطلاح. هر بخش آزمون شامل 10 جمله بود. 40 جمله آزمون، آمیزه‌ای نامرتب از چهار نوع مذکور بوده است. بررسی میانگین نمرات و نتایج حاصل از تحلیل آماری تی-تست نشان داد که وجود اصطلاح در جملات انگلیسی ممکن است بر قضاوت زبان‌آموزان ایرانی درباره­ی دستوری بودن جمله اثر بگذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Performance of Iranian EFL Learners in Producing and Recognizing Idiom-Containing Sentences
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to investigate how Iranian EFL learners performed in producing sentences containing idioms and whether they had any problems in producing such sentences. This query, subsequently, raised the question of whether idioms influenced the participants’ grammaticality judgment on idiom-containing sentences. For this purpose, firstly, the writings of 24 learners were investigated for a period of one term and the problematic features of idioms were detected; proportionately, grammatical errors outnumbered the others. Secondly, 35 participants were tested on a 40-item grammaticality judgment test containing 10 items for each sentence type – with-idiom grammatical, with-idiom ungrammatical, without-idiom grammatical, and without-idiom ungrammatical sentences. Comparing the mean scores and the results of the paired-samples t-tests indicated that idiomaticity might influence the grammaticality judgment of EFL learners. Some implications of the research results are provided at the end.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسحاق اکبریان |
assistant professor


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_311_596b734328ed65d26651a75edd5f3570.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات