این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
Journal of Teaching Language Skills
، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱۹-۴۴
عنوان فارسی
تحلیل پاسخهای پسند نشده در گفتمان فراگیران ایرانی زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله
در ارتباط کلامی، پاسخهای پسند نشده میتوانند برای فراگیران غیربومی که دارای ارزشها و هنجارهای فرهنگی متفاوت با زبان مقصد هستند یک چالش باشند. این تحقیق بر آن است تا استفاده از تدابیر امتناع توسط دانشجویان ایرانی رشتهی زبان انگلیسی و میزان همانندی این الگوهای امتناع را با الگوهای زبان مقصد بررسی کند و دریابد تا چه میزان انتقال کاربردی می تواند رخ دهد. هدف دیگر تحقیق، ارزیابی رابطه ی میان سازماندهی جوابهای پسند نشده و ساختار نوبت گرفتن در ارتباط کلامی بوده است. در این راستا، شرکت کننده که بطور تصادفی برای این مطالعه انتخاب شدند در مکالمههای شفاهی شرکت کردند، که بر اساس آنها تدابیر بکاررفته در ارائهی جوابهای پسند نشده و پیچیدگی نوبت در صحبت استخراج شد. دیگر هدف مهم این تحقیق مقایسهی دو روش ارزیابی زبان دوم بود. علاوه بر زبانآموزانی که در مکالمههای شفاهی شرکت کردند، زبان آموز دیگر هم به پرسشنامهی تکمیل گفتمان پاسخ دادند. همهی دادهها پس از کدگذاری براساس مدل لوینسون (1983) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که دو روش جمعآوری دادهها از نظر فراوانی، نوع تدابیر امتناع اتخاذ شده و ساختار نوبت، نمونه های متفاوتی را ارائه دادند. این تفاوت ها دال بر این نکته بود که پرسشنامههای تکمیل گفتمان فقط برای بررسی یک ویژگی خاص وارد شده در جوابهای پسند نشده عملی هستند. بطور کلی، یافتهها نشان داد که شمار قابل توجهی از یادگیرندهها، با استفاده از عذر و نقش نماهای گفتمان که بیشترین فراوانی را در بین تدابیر بکار گرفته شده توسط شرکتکنندگان داشت، تحت تاثیر انتقال کاربردی مسئولیت جواب پسند نشده را به منبع دیگری واگذار کردند. در ارتباط با سازماندهی رجحانی نتایج نشان داد که اتفاق نظر، جنبهی غالب در بین ایرانیان به عنوان فراگیران زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی است. همچنین، یافته ها نشان داد که پرسشنامههای تکمیل گفتمان نمیتوانند پیچیدگی مکالمات طبیعی را که در آنها فراگیران اختیار کنترل مکالمهی خود را دارند به تصویر بکشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Analysis of Iranian EFL Learners’ Dis-preferred Responses in Interactional Discourse
چکیده انگلیسی مقاله
The present study, on the one hand, attempted to investigate the strategies applied in dispreferred responses by Iranian university students of English and the extent to which pragmatic transfer could occur. On the other hand, the study aimed to probe into the association between dispreferred organization and turn-shape. To this end, 31 relevant naturally occurring conversations, totaling 120 min drawn from approximately 9 hr of audio-taped conversations from 40 voluntary students, were recorded from which the refusal strategies and complexity of turns were elicited. The findings suggested that a sizable number of the learners delivered responsibility to other sources using accounts and discourse markers. As for preference organization, the results showed that solidarity was the dominant aspect among the learners. Moreover, the study compared 2 measures of L2 competence: oral interaction and a discourse completion test (DCT). The results showed that the 2 methods induced somewhat different production samples from the learners in terms of frequency, type of refusal strategies, and turn shapes. These variations suggest that production through DCTs cannot depict the complexity of natural conversations in which the speakers find themselves free to control the conversation. Finally, it is important to consider cultural differences in language usage by emphasizing the significance of a curriculum that utilizes the act of refusal within its cultural contexts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا جلیلی فر |
shahid chamran university of ahvaz
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
رقیه دیناروند |
shahid chamran university of ahvaz
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jtls.shirazu.ac.ir/article_1492_03f8c7fd26d9b9bb594be4798def171b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات