این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱-۱۷

عنوان فارسی رشد توانش زبان استعاری فراگیران زبان انگلیسی در سطح متوسطه
چکیده فارسی مقاله پیشرفت‌های اخیر در زبانشناسی شناختی بر اهمیت و فراگیر بودن روش استعاره در زبان صحه گذاشته است. تاثیر این تحقیقات به طور قابل توجهی به پیشرفت در کار آموزی های آموزشی و تهیه‌ی مواد و مطالب درسی مفید بوده است. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر آموزش 2 روش تمرکز بر شکل دستوری(شکل-محور) و تمرکز بر کل دستور(ساختار-محور) در یادگیری زبان استعاری توسط زبان‌آموزان سطح متوسطه صورت گرفت. ابتدا٬ 60 زبان آموز سطح متوسطه که از نظر مهارت زبانی و توانش استعاری همسان بودند به 3 گروه تقسیم شدند: 2 گروه آزمایشی و 1 گروه کنترل. یکی از گروه‌های آزمایشی با استفاده از 20 متن انگلیسی در معرض آموزش شکل- محور قرار گرفت. گروه آزمایشی دوم از طریق ساختار- محور اصطلاحات استعاری را فرا گرفتند. گروه کنترل در معرض آموزش معمول قرار گرفتندودر دو آزمونی که قبل و بعد از آموزش از 2 گروه آزمایش گرفته شد، شرکت کردند. تحلیل هم پراکنش به همراه یک تحلیل واریانس 3 طرفه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که گروهی که به صورت شکل-محور آموزش داده شدند عملکرد بهتری در پس آزمون داشتند. بنابر این٬ بین توانش استعاری و روش شکل-محور همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، این امکان وجود دارد که توانش استعاری زبان آموزان از طریق روش شکل-محور افزایش یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش شکل-محور٬ روش ساختار-محور٬ استعاره٬ توانش استعاری،

عنوان انگلیسی Effects of Focus-on-Form(s) Instruction on Iranian Intermediate L2 Learners’ Metaphorical Competence Development
چکیده انگلیسی مقاله Recent developments in cognitive linguistics have highlighted the importance and the ubiquity of metaphors in language. Their effect has been instrumental in making significant headway into the pedagogical practice and design of teaching materials. The current study was carried out to explore the efficacy of focus-on-form (FonF) and focus-on-forms (FonFs) instructions on learning metaphorical language by Iranian intermediate learners of English. First, 60 participants who were homogeneous in terms of language proficiency and metaphorical competence were assigned to 3 groups, 2 being the experimental groups and 1 the control group. One of the experimental groups was exposed to the explicit teaching of metaphors (i.e. FonFs) included in 20 reading passages. The second group was taught the target metaphorical expressions through implicit instruction (i.e. FonF). And, the control group went through the usual classroom instruction; they took the same pretest and posttest as the 2 experimental groups did. To analyze the data, a three-way ANOVA and analysis of covariance were utilized. The findings revealed that the FonFs-taught group gained better results on the posttest. The results seem to indicate a positive correlation between the FonFs and metaphorical competence. It could be claimed that it is possible to enhance L2 learners’ metaphorical competence through the FonFs instruction of metaphors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله FonFs, FonF, metaphor, Metaphoric Competence

نویسندگان مقاله محمود هاشمیان |
shahrekord university


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_1491_e475a3bddd501d449b630898d408f7e6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات