آرشیو توانبخشی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۴۹-۵۵

عنوان فارسی مدیریت ارائه خدمات سلامتی در زمان وقوع بلایای طبیعی
چکیده فارسی مقاله هدف: مدیریت مؤثر سلامتی در بلایا بستگی به پیش بینی و شناسایی مشکلات حاصل از بلایا و در نظر گرفتن امکانات لازم در زمان و مکان مناسب و مقتضی دارد. در این مقاله که قسمتی از یک مطالعه بزرگتر می‌باشد سعی شده است بر اساس تجربیات ارائه دهندگان خدمات سلامتی در بلایا عوامل مؤثر در مدیریت خدمات سلامتی در زمان وقوع بلایا بررسی شود. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش گراندد تئوری انجام شده است. مشارکت کنندگان 16 نفر شامل 4 نفر پرستار ،2 نفر روانپزشک، 1 نفر اپیدمیولوژیست، 1 نفر مددکار، 1 نفر روانشناس، یک نفر متخصص بهداشت،1 نفر کارشناس ارشد بهداشت،1 نفر بهیار، 3 نفر از اهالی بم ویک نفر پزشک عمومی بودند. از کل مشارکت کنندگان 14 نفر مرد و2 نفر زن و میانگین سنی آنها 37 سال بود. کلیه مشارکت کنندگان حداقل تجربه حضود در یک بلیه را داشتند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختارمند استفاده شد. کلیه مصاحبه ها ضبط و سپس کلمه به کلمه دست نویس شده وبا استفاده از روش استراوس وکوربین تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: مسئله مدیریت در ارائه خدمات سلامتی مورد تأکید مشارکت کنندگان در مطالعه قرار داشت و در ارتباط با این مفهوم مهم برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی و مشارکت سایر کشورها مطرح شد. نبود برنامه ونظم در ارائه خدمات سلامتی، نبود تقسیم کار، مشخص نبودن وظایف، تداخل کار وهمپوشانی، موازی کاری، عدم هماهنگی بین مدیران وارائه دهندگان خدمات، خود محوری، ناتوانی سازمان ملل در هماهنگی و جلب مشارکتهای بین المللی موانع اصلی تأمین خدمات سلامتی مورد نیاز بازماندگان در زمان وقوع بلایاست ومدیریت مناسب با توجه به برنامه ریزی و کسب آمادگی قبلی برمبنای تجارب قبلی و اطلاعات حاصل از بررسی منطقه، برنامه ریزی و تصمیم گیری برمبنای اطلاعات، تأمین نیروی انسانی کافی، تقسیم کار صحیح و سریع، برقراری ارتباط از بدو ورود، هماهنگی از ابتدا درون و بین گروهها و استفاده از اطلاعات برای انجام هماهنگی، برخورد مناسب و قدردانی از خدمات گروههای خارجی و برقراری ارتباط مناسب با آنها می‌تواند خدمات سلامتی را در زمان وقوع بلایا تسهیل کند. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه مسئله مدیریت در ارائه خدمات سلامتی مورد تأکید شرکت کنندگان قرار داشته و از طرفی مدیریت مناسب نقش مهمی در ارائه خدمات سلامتی هماهنگ، منسجم، دردسترس و مستمر دارد، در نتیجه کسب آمادگی از قبل، توجه به اهمیت برنامه ریزی ملی، استانی و محلی، تأمین نیروی انسانی کافی و تقسیم کار صحیح و سریع برای ارائه خدمات سلامتی، هماهنگی نیروها و تجهیزات، انجام هماهنگی توسط ستاد مرکزی بلایا واقع در محل به همراه جلب مشارکت بین المللی با برخورد مناسب زمینه را برای ارائه مدیریت مناسب خدمات سلامتی در بلایا فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت خدمات سلامتی، بلایای طبیعی، گراندد تئوری

عنوان انگلیسی Management of Health Care Services at Time of Natural Disasters
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In this paper that is a part of a greater study, we tried to assess the factors that affected management of health care services at the time of disasters. Materials & Methods: The present study was conducted by grounded theory. 16 participants consist of 4 nurses, 1 social worker, 1 psychologist ,2 psychiatrists, 1 general physician, 1 health professional , 1 epidemiologist, 1 master in health, 1 nurse aid and 3 Bam residents. All of them at least have one experience at disaster. 14 of them were male and 2 of them were female and their average age was 37. Semi-structured interviews were used for data gathering. All of interviews were transcribed verbatim (word by word) and simultaneously constant comparative analysis was used according to Strauss and Corbin's method. Results: The management was mentioned by participants of the study. Planning, organization, coordination and participation of the other countries were inferred in the interviews. Lack of planning and discipline at the health care delivery, undetermined duties, overlapping, in coordination between health staff and managers, self centrism, weakness of WHO at absorption and coordination humanitarian international assistances are the most important factors that hindered health care services at the time of disaster. Appropriate management with due attention to planning, preceding preparedness based on past experiences and information's obtained from assessment of affected region and deciding based on information, covering enough personnel, correct and fast job distribution, early communication, early coordination inter and between groups by using information, appreciating humanitarian international assistance and establishing good relationship with them, can facilitate health care services at the time of disasters. Conclusion: Acquired preparedness before the impact of disasters, consideration the role of national, provincial, regional and local planning, covering enough personnel, fast and correct job distribution for health care delivering, coordination of distributing personnel and equipments, coordination by central committee settled at the affected region, absorption international participation with good relationship, prepare good condition for health care services at disasters.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیدرضا خانکه | hamid reza khankeh
razi hospital, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

رخشنده محمدی | rakhshandeh mohammadi


فضل الله احمدی | fazlollah ahmadi


سادات سیدباقر مداح | sadat seyyed bagher maddah


مریم رنجبر | maryam ranjbar


محمدرضا خدایی | mohammd reza khodaei



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-48&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات