این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
Journal of Teaching Language Skills
، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۴۵-۶۵
عنوان فارسی
Role of social comparison orientation and tendencies in Iranian EFL learners academic achievement
چکیده فارسی مقاله
مقایسهی اجتماعی میتواند تاثیر تشویقی یا دلسردکننده بر زندگی افراد داشته باشد. با اینحال علیرغم مطالعات فراوان در زمینهی مقایسهی اجتماعی در محیط کلاسی، تعداد اندکی از آنها به بررسی رابطه میان نقش گرایش و تمایلات مقایسهی اجتماعی و موفقیت تحصیلی در یک محیط آموزشی رقابتی پرداختهاند. از اینرو مطالعه حاضر به روش مطالعهی بازنگرانه غیرتجربی به بررسی این رابطه در میان 387 دانشجوی رشته زبان انگلیسی شاغل به تحصیل در دانشگاههای مختلف ایران درسال تحصیلی 2014 - 2015 پرداخته است. دادههای حاصل از نسخه اصلاح شدهی ابزار سنجش گرایش مقایسه ای ایووا- ندرلندز تحت روشهای آماری همبستگی و رگرسیون لوجستیک چندجملهای قرارگرفت و نتایج حاصله وجود رابطهی معنیدار بین مقایسهی اجتماعی و موفقیت تحصیلی را آشکار ساخت. به علاوه، نتایج بدست آمده نشانگر این بود که درحالیکه گرایش زیاد به مقایسهی اجتماعی و تمایل به مقایسهی رو به بالا پیشبینیکنندهی موفقیت تحصیلی بیشتر است، گرایش کم نسبت به مقایسهی اجتماعی و تمایل زیاد به مقایسهی رو به پایین موفقیت تحصیلی کمتری را پیشبینی میکند. یافتهها بر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر روی عوامل زیرساختی داخلی، که میتواند علیرغم فرهنگ و محیط منجر به موفقیت و رفتارهای مشابه مقایسهی اجتماعی افراد در کلاس شود تاکید دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقایسهی اجتماعی، گرایش مقایسهی اجتماعی، تمایلات مقایسهی اجتماعی، موفقیت تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Role of social comparison orientation and tendencies in Iranian EFL learners academic achievement
چکیده انگلیسی مقاله
Social Comparison is important as it can be either encouraging or discouraging for the person who makes it. Although studies concerning social comparison in the classroom context abound, few deal with the relationship between the role of social comparison orientation and tendencies in academic achievement in a competition based educational context. Adopting a non- experimental ex-post facto design, this study examines such relationship on 387 English Major Students studying in different Iranian universities in the academic year 2014- 2015. Data were collected through a modified version of Iowa-Netherlands Comparison Orientation Measure (INCOM). The results, obtained through the statistical techniques of correlation and multinomial logistic regression, revealed that there is a significant relationship between social comparison and academic achievement. Moreover, the results indicated that high comparison orientation and upward tendency for students predict higher academic achievement, and low social comparison orientation and high downward tendency predict lower academic achievement. The findings call for further research on the underlying internal factors that lead to achievement and the similarity of individuals' social comparison behavior in the classroom context, irrespective of culture and context.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social comparison, Social Comparison Orientation, Social Comparison Tendencies, Academic achievement
نویسندگان مقاله
ژاله حساس خواه |
university of guilan
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
فاطمه جاهدی |
university of guilan
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
نشانی اینترنتی
http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3230_0dd418df783e21ac3477619f70b71c12.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات