این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت بازاریابی، جلد ۱۱، شماره ۳۳، صفحات ۲۹-۳۹

عنوان فارسی شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر در رقابت‌پذیری بر رشد و توسعه بازار صادراتی به کمک تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عوامل مؤثر در رقابت‌پذیری بر رشد و توسعه بازار صادراتی در شرکت‌های بازرگانی و صادرات می‌باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی، پیمایشی و همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق که با استفاده از فرمولQ  تعداد نمونه230 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی در نظر گرفته شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ برابر 86/0 محاسبه گردید که حاکی از پایایی در سطح عالی می‌باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون اسپیرمن و آزمون T به کمک نرم افزارSpss  و سایر آزمون‌های مربوطه که به طور مفصل در این پژوهش شرح داده شده است،تجزیه و تحلیل گردید تا هر یک از مؤلفه‌های تأثیرگذار و زیر مؤلفه‌ها مشخص گردد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که این پژوهش شامل 4 مؤلفه اصلی عوامل محیطی (با 3 سوال)، عامل درون‌سازمانی (با 7 سوال)، عامل رویکرد مبتنی بر منابع (با 4 سوال)، عامل ظرفیت‌های تولیدی (با 3 سوال) و در مجموع 17 زیرمعیار بود. با به کارگیری روش تاپسیس فازی و طراحی پرسشنامه مخصوص به آن، عوامل مؤثر رقابت‌پذیری بر رشد و توسعه بازار صادراتی صنایع غذایی رتبه بندی و اولویت‌بندی شدند که در نهایت، از میان 17 زیرمعیار موجود «مشتری گرایی»، «گرایش‌های مصرف‌کنندگان»،«توانایی بنگاه در بازاریابی محصولات» و«قدرت رقابت‌پذیری» بالاترین رتبه‌ها را به خود اختصاص دادند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identification and ranking of effective factors in competitiveness on the growth and development of the export market using fuzzy multi-criteria decision-making techniques
چکیده انگلیسی مقاله The main objective of this research is to evaluate the factors affecting competitiveness on the growth and development of the export market in the commercial and export companies. The method used in this research is applied in terms of purpose and descriptive, survey and correlation nature. The statistical population of this research was Q (230), using random sampling method. To determine the reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient was 0.86, which indicates a high level of reliability. To analyze the data, Kolmogorov-Smirnov tests, Spearman test and T-test using Spss software and other relevant tests, which are described in detail in this study, were analyzed to identify each of the components and sub-components To make The results indicate that this research consists of 4 main components of environmental factors (with 3 questions), internal agent (with 7 questions), resource-based approach (with 4 questions), factor of production capacity (with 3 questions) And a total of 17 sub-criteria. By using the fuzzy tops is method and designing a specific questionnaire, effective factors of competitiveness on the growth and development of the export market of food industry were ranked and prioritized. Finally, among the 17 existing subsets of "customer orientation", "consumer trends", "ability Firm in Product Marketing "and" Competitive Power "ranked highest.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه حضوری |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محمد علی عبدالوند |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jomm.srbiau.ac.ir/article_14040_2949268e671c871f4682c22a77a4ae4f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1740/article-1740-1457115.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات