این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۲۹-۵۵

عنوان فارسی تحلیل مهارت‌های خواندن متون انگلیسی در سطح متن و بین متن برای ارائه الگوی تقویت مهارت‌ خواندن با دقت
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت مهارت های دقت در خواندن در آموزش عالی بویژه در سطوح متن و بین متنی و نقش آن در یادگیری موثر دانشجویان، در این تحقیق "خواندن با دقت" در بین دانشجویان کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور شیراز مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق 78 نفر از دانشجویان سال سوم و آخر دانشگاه پیام نور واحد شیراز در سال 1393 بودند که تمامی این جامعه به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند و بر این اساس داده های مورد نیاز جمع آوری شد. داده ها از روش پرسشنامه بسته، دفتر مطالعه، مصاحبه، آزمون و پروتکلهای گذشته نگر کلامی به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای کیفی و کمی استفاده شد. بخشی از داده های مورد نیاز با استفاده از الگوی "تم" مورد بررسی قرار گرفت و برای تحلیل داده های کمی از روش آمار استنباطی و آزمون فرض مبتنی بر تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد و بر این اساس تاثیر فاکتورهای مستقل مانند، سن، جنس و سطح تحصیلات بر کیفیت خواندن با دقت ارزیابی شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارت دقت در خواندن در سطح جمله و متن بطور مکرر توسط شرکت کنندگان در تحقیق استفاده می شد. اما مهارتهایی نظیر بررسی نظرات نویسنده و خواندن منتقدانه، تبادل و مقایسه نظرات مختلف، قضاوت در مورد ارتباط بین متن ها و برقراری ارتباط بین متن ها که عموما منجر به خواندن موثر در سطوح بالاتر بین متنی مورد استفاده قرار می گیرد، توسط این دانشجویان مورد استفاده قرار نمی گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی TEXTUAL AND INTER-TEXTUAL ANALYSES OF IRANIAN EFL UNDERGRADUATES’ TYPES OF ENGLISH READING TOWARDS DEVELOPING A CAREFUL READING FRAMEWORK
چکیده انگلیسی مقاله This study investigated textual and inter-textual reading of a group of Iranian EFL undergraduates’ careful English reading types. In this research, Khalifa and Weir’s (2009) reading framework was used to propose a more inclusive aspect of a careful reading framework and the reading construct for instructional and assessment goals. The participants of this study were B.A. students of English Translation at Shiraz Payame Noor University. To obtain the required data, a questionnaire and a careful reading test along with reading journals, interviews, and retrospective verbal protocols were used. The findings revealed that careful reading at the sentential and textual levels were seen to be practiced frequently by the participants. However, reading purposes and cognitive processes requiring integrating information from different texts, reading critically to establish and evaluate the authors’ position on a particular topic, building links across texts, judging the relatedness of texts, evaluating the writer’s ideas and comparing viewpoints were not seen as prevalent emerged reading patterns. The participants performed differently on tasks measuring different types of careful reading at different levels in a descending order of difficulty. In doing the tasks, although no statistically significant difference was found between the performance of males and females, they performed differently regarding their age and educational level differences. Subsequently, based on the outcomes, in the proposed careful reading framework, some new variables such as educational level, age, documents knowledge, better understanding and careful reading at multiple text level structures were added to Khalifa and Weir’s (2009) reading framework.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسما دبیری |
shiraz university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

ناصر رشیدی |
shiraz university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محبوبه سعادت |
shiraz university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

رحمان صحراگرد |
shiraz university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

زهرا علیمراد |
shiraz university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3657_8ee153017f829baa301d5a0494cb7455.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات