این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۹۸-۱۱۳

عنوان فارسی ضرورت تدوین نظریه برنامه درسی برای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله مقالۀ حاضر به پیشینۀ تدوین برنامه ها و تألیف کتاب های درسی مدارس و دبیرستان های کشور اشاره ای گذرا دارد. آنگاه دربارۀ مفهوم نظریه های برنامه درسی، عناصر آن و طبقه بندی هایی که صاحبنظران معاصر غربی از نظریه های برنامه درسی به عمل آورده اند، به بحث می پردازد. درضمن یادآور می شود که این نظریه های برنامه درسی از دیدگاه های فلسفی، روانشناختی و جامعه شناختی متداول در غرب نشأت گرفته اند و راهنمای عمل برنامه ریزان درسی این جوامع هستند. مقاله سپس بر ضرورت تدوین نظریه برنامه درسی بومی به عنوان راهنمای عمل برنامه ریزان و مؤلفان کتاب های درسی کشور تأکید می کند و مشکلات ناشی از نبود چنین نظریه ای را در گذشته متذکر می شود. آنگاه با ذکر شواهد و مثال هایی، استدلال می کند که با رجوع به جهان بینی اسلامی و ادبیات تعلیم و تربیت مسلمانان می توان به استخراج و استنباط عناصر نظریه برنامه درسی برای آموزش و پرورش دست یازید و به تدوین نظریه ای بومی در حوزه برنامه درسی همت گماشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، آموزش و پرورش، نظریه برنامه درسی،

عنوان انگلیسی The necessity of formulating a curriculum theory for the educational system of Iran
چکیده انگلیسی مقاله This article provides a short historical background of curriculum development and textbook preparation for primary and secondary schools in Iran. It further describes the concept and components of Curriculum Theory and reviews the viewpoints of the contemporary western theorists who have discussed and categorized curriculum theories. It also points out that these curriculum theories have their origins in the western philosophical, psychological and sociological doctrines and they provide guidelines for curriculum planners of those societies. The article then highlights some educational problems in Iran that have emerged over the past years due to the lack of a home-grown curriculum theory. Therefore, the article emphasizes the necessity of formulating an indigenous curriculum theory to serve as a guide for curriculum planners and textbook compilers of the country. By presenting some evidence and examples the article argues that the indigenous Curriculum Theory and its components can be drawn up from the Islamic world view as well as from Moslem educational literature.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum, Education, Curriculum theory

نویسندگان مقاله بهرام محسن پور |
دانشیار دانشگاه تربیت معلم


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78747_c392e4d7aa39bb6c7d2ddd2b065b8a17.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438386.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات