این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 19 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۹-۱۳۳
عنوان فارسی
فراتحلیل عوامل مؤثر برافزایش کاربست یافته های پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش
چکیده فارسی مقاله
دراین پژوهش با بهره گیری از یکی از شیوه های نوین پژوهش تحت عنوان «فراتحلیل» به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهش های انجام گرفته در کشور، در زمینه کاربست یافته های پژوهشی پرداخته شده است. بدین منظور، تعداد پانزده پژوهش انجام یافته در زمینه کاربست یافته های پژوهشی از مراکز پژوهشی وزارت آموزش و پرورش کشور گردآوری و ازمیان آن ها تعداد نه پژوهش با بهره گیری از ابزار «چک لیست گزینش پژوهش ها از نظر فنی و روش شناختی» (شامل روایی و پایایی مناسب، روش نمونه گیری و آماری صحیح) برای بررسی و فراتحلیل انتخاب شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که راه اندازی نظام اطلاع رسانی پژوهش با اندازه اثر 0/6921، برگزاری مستمر گردهمایی های ارائه یافته های پژوهشی با اندازه اثر 0/6445، مسئله یابی و اولویت های دقیق پژوهشی با اندازه اثر 0/6891، تقویت بعد فنی و روش شناختی تحقیقات با اندازه اثر 0/5541، افزایش اعتبارات پژوهشی با اندازه اثر 0/5411 و برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی برای معلمان با اندازه اثر 0/4874 با کاربست یافته های پژوهشی در سطح وزارت آموزش و پرورش مرتبط اند. همچنین یافته های مطالعه موردی نشان داد مهم ترین عوامل بازدارنده کاربست تحقیقات در آموزش و پرورش عبارت اند از: عدم توانایی علمی مدیران و کارشناسان برای استفاده از نتایج تحقیقات، اطمینان نداشتن تصمیم گیرندگان به روش پژوهش و صحت نتایج، عدم وقت گذاری مدیران در زمینه کاربست تحقیقات، در اختیار نبودن منابع کافی و مناسب (مالی، مادی، انسانی) برای عملیاتی کردن نتایج، قابلیت اجرایی نداشتن بعضی از یافته های پژوهشی، مبهم و عملیاتی نبودن نتایج و پیشنهادهای تحقیقات آموزشی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Meta-analysis of influential factors on application of research increment in ministry of education
چکیده انگلیسی مقاله
The current research uses meta-analysis method as a new research method to integrate research findings of application of research results. Fifteen researches in this field that were administered in ministry of education were collected from all regions of country. Nine researches have requirements for meta-analysis. The most significant research results were establishment & informational system (effect size=ES=0/6921), continuance of seminars of research findings (ES=0/6445), illustrate accurate priorities of research (ES=0/6891), reinforce technical dimension of methodologies (ES=0/5541) and research workshops for teachers (ES=0/4874) respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Meta-analysis, Ministry of Education
نویسندگان مقاله
احمد عابدی |
دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه اصفهان
حمیدرضا عریضی |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
علیرضا شواخی |
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78776_5de66fa37b0f7a2a1e0d62b5c3ec7363.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438358.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات