این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۳۵-۱۷۰
عنوان فارسی
ارزشیابی مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
این تحقیق به منظور ارزشیابی سطح توانایی ها و مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی و نیز یافتن نقاط قوت و ضعف روش های تدریس و رفع نارسایی ها و بهبود کیفی آن در سطح شهر تهران انجام شد. افزون برآن، رابطه برخی عوامل تأثیرگذار بر مهارت های حرفه ای معلمان (مثل جنس، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه تدریس، شرایط فیزیکی و تعداد دانش آموزان کلاس، گذراندن دوره های آموزشی قبل و حین خدمت) مورد سنجش قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین مهارت های حرفه ای معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نیز دست یابی به تفاوت مهارت های حرفه ای معلمان مناطق مورد مطالعه، سؤال هایی مطرح شد. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق را معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1384-85 تشکیل می دهند. مهارت های حرفه ای 457 نفر از معلمان دوره ابتدایی از 5 منطقه و 54 واحد آموزشی، که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفت. 45 نفر از مدیران مدارس ابتدایی به پرسشنامه هایی که برای نظرخواهی از آنان در مورد چگونگی مهارت معلمان در تدریس تدوین شده بود، پاسخ دادند. کلاس های درس 45 نفر از معلمان نیز 3 بار مشاهده و ارزیابی شد. یافته ها نشان می دهد که در فعالیت های آموزشی کلاس درس، به هدف های مهارتی، کمتر از هدف های دانشی و نگرشی توجه شده است. معلمان مورد مطالعه در کلیات تدریس از مهارت نسبی برخوردارند؛ اما در اجزای مهم تدریس با برخی نارسایی های جدی مواجه اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of professional skills of elementary school teachers
چکیده انگلیسی مقاله
This research was conducted to evaluate professional skills of elementary school teachers in Tehran. We investigated the potential strengths and weaknesses of their teaching skills in order to propose appropriate solutions to reduce weaknesses and improve strengths of teaching skills. The influences of some factors such as gender, age, education level and field, teaching experience, physical conditions of classes, pre- service and in- service trainings and the region where they teach on their professional skills was also surveyed. Using stage sampling, 457 teachers were randomly selected among teachers population of Tehran in academic year 1384-85 out of 5 regions and 54 schools. The teachers teaching skills were surveyed via questionnaires completed by 45 sample school principals. The teaching learning process of 45 teachers was also evaluated through 3 periods of observations of each teacher’s class. The results showed that: 1. The instructional activities concentrated less on skill learning of students than knowledge and attitude components of learning process. 2. The teacher’s instruction and teaching skills as a whole was relatively average, but they have serious difficulties in some important aspects of their instructions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا دانش پژوه |
محقق و استادیار آموزش و پرورش
ولی اله فرزاد |
دانشیار دانشگاه تربیت معلم
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78813_278405ad9fa3ba7932b387e69e50cee8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438321.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات