این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۵۰

عنوان فارسی مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته تحصیلی و جنسیت و ارائۀ پیشنهادهایی در حوزۀ برنامه درسی
چکیده فارسی مقاله این مقاله براساس پژوهشی که به منظور بررسی نقش راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی و رشته های تحصیلی آنان انجام یافته، تدوین شده است. نمونه مورد مطالعه شامل 2440 دانش آموز (دختر و پسر) دوره متوسطه در رشته های ریاضی، انسانی، تجربی، فنی– حرفه ای (برق، کامپیوتر و الکترونیک)، و عمومی است که در دو سطح قوی و ضعیف براساس نمره معدل پیشرفت تحصیلی از استانهای تهران، خراسان، ایلام، اصفهان و خوزستان انتخاب شده اند. یافته های حاصل از این پژوهش عبارتند از: *. دانش آموزان قوی (موفق) بیش از دانش آموزان ضعیف (ناموفق) از راهبردهای شناختی مخصوص تکالیف ساده و پیچیده و راهبردهای فراشناختی استفاده می کنند. *. دانش آموزان رشته های ریاضی، انسانی، تجربی، فنی– حرفه ای و عمومی از راهبردهای شناختی به طور متفاوت استفاده می کنند اما در بهره گیری از راهبردهای فراشناختی مشابه یکدیگر عمل می کنند. *. دانش آموزان دختر بیش از دانش آموزان پسر از دو راهبرد شناختی مرور ذهنی و بسط دهی مخصوص تکالیف ساده و پیچیده و همچنین از دو راهبرد فراشناختی دانش و کنترل خود و نظم دهی استفاده می کنند اما در دیگر راهبردها تفاوتی ندارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing high school students Cognitive and meta-cognitive strategies in learning, concerning their ability, field of study, and gender
چکیده انگلیسی مقاله The present paper is based on a research on the role of students’ cognitive and meta cognitive strategies in learning and field of study. The sample included 2440 high school students of both genders studying in Mathematics, humanities, sciences and vocational (electronics, computer) courses who were selected at two levels based on their highest and lowest average from Khorasan, Ilam, Isfahan and Khoozestan. The achieved results are: the better students who had the highest average used both cognitive and meta-cognitive strategies more than the weaker students. Students studying mathematics, humanities, sciences and vocational courses used cognitive strategies differently but their use of meta cognitive strategies was the same. Girls use two of the cognitive strategies namely reviewing and over generalizing and two of the meta cognitive strategies, namely self control and organizing more than boys but in other strategies they are similar to boys.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره عباباف |
مدرس مرکز تربیت معلم شهید باهنر


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78872_4cef5cb98acdf7ef1fbed4478cde0d8d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438266.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات