این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۹۷-۱۱۸
عنوان فارسی
بررسی تحول سیالی واژگان کلامی و مقوله ای در گفتار کودکان فارس زبان
چکیده فارسی مقاله
با هدف بررسی و سیر تحول سیالی واژگان کلامی و مقوله ای در دانش آموزان یک زبانه فارس، تعداد 600 دانش آموز (300 دختر و 300 پسر) با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی از میان دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند. جهت اندازه گیری فراوانی و سیالی کلمات دانش آموزان، از آزمون کلمه سازی با نشانه حروف اولیه و کلمه سازی بانشانه های مقوله ها استفاده شد. نتایج نشان داد در مجموع پایه های پنجگانه، دانش آموزان دختر وپسر در میانگین تعداد کلمات ارائه شده به آزمون مقوله ها از هم تفاوت معنی داری دارند. این تفاوت به نفع دختران است، بدین معنا که دختران توانسته اند کلمات بیشتری درمقایسه با پسران به آزمون مقوله ها ارائه کنند؛ ولی چنین تفاوتی بین دانش آموزان دختر و پسر در میانگین تعداد کلمات ارائه شده به آزمون حروف دیده نشد. همچنین نتایج نشان دهنده تفاوت میانگین پایه های تحصیلی هم درآزمون مقوله ها وهم حروف است؛ که این امر نشان دهنده تحول و گسترش خزانه واژگان مقوله ای و حروف کودکان، درضمن افزایش سن و بالارفتن درپایه های تحصیلی است. بنابراین می توان گفت که آزمون مقوله ها در مقایسه با آزمون حروف از کفایت بیشتری برای نشان دادن تفاوت های تحولی و جنسیتی برای این گروه سنی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانش آموز یک زبانه فارس، سیالی واژگان کلامی، سیالی مقوله ای،
عنوان انگلیسی
The study of development of word fluency and conceptual cue task in children with Persian language
چکیده انگلیسی مقاله
In the present study, 600 pupils (300 boys and 300 girls) were randomly selected from Tehran elementary schools participating in two perceptual cue task (initial letters) and conceptual cue task (categories). In the perceptual cue task, letters were presented to participants to generate words beginning with the letters. In the conceptual cue task, different categories were individually presented to each participant to produce the words belonging to these categories. The results showed that the numbers of words have had an increasing trend from grades 1 to 5, in both perceptual and conceptual cue tasks. The results also revealed a significant difference for conceptual cue tasks between boys and girls but no such difference was found on the perceptual cue task. There was a main difference between girls and boys, in the category cues which means that the girl pupils produced more words than boys.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Word fluency, category cue, letter cue, Elementary Students
نویسندگان مقاله
رضا کرمی نوری |
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
علیرضا مرادی |
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
سعید اکبری زردخانه |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
علیرضا غلامی |
کارشناس ارشد روانشناسی
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78870_b6ddb4b2d6c566dd5957e666eed87cc7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438264.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات