این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 19 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۹-۴۶
عنوان فارسی
الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
دانش آموز پایه سوم رشته ریاضی (250 دختر و 250 پسر) دبیرستان های شهر شیراز با هدف ارائه الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی بر اساس اهداف پیشرفت و ابعاد گوناگون درگیری تحصیلی، به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. آنان به پرسشنامه ای که از خرده مقیاس های تلاش (دوپیرات و مارین 2005)، اهداف پیشرفت (میدلتن و میگلی 1997) و درگیری شناختی و ارزش تکلیف (پینتریچ و همکاران 1991) تشکیل شده بود، پاسخ دادند. عملکرد ریاضی دانش آموزان با معدل پایان سال درس حسابان سنجیده شد. نتایج پژوهش به طورکلی نشان داد که رابطه اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی، تحت تأثیر ابعاد درگیری تحصیلی است. اهداف تبحری از طریق راهبردهای فراشناختی، ارزش تکلیف و تلاش بر پیشرفت تحصیلی به صورت غیرمستقیم و مثبت تأثیر می گذارد. اهداف رویکرد عملکرد توسط راهبردهای شناختی تأثیری غیرمستقیم و منفی بر پیشرفت ریاضی می گذارد. تأثیر اهداف اجتناب عملکرد بر پیشرفت ریاضی منفی و مستقیم است. همچنین نقش واسط ه ای ابعاد درگیری تحصیلی در رابطه میان اهداف پیشرفت و پیشرفت ریاضی، تأیید شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Predicting Model of Mathematics Achievement: The Role of Achievement Goals and Different Dimentions of Academic Engagement
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to examine a predicting model of high school students’ mathematics achievement based on the role of achievement goals and different dimensions of academic engagement. For this reason, 500 third grade high school students (250 male and 250 female) in mathematics field from Shiraz were selected using cluster sampling method. They completed a questionnaire consisting of 4 subscales: achievement goals, effort, task value, and cognitive and metacognitive strategies. Their mathematics academic performance was also assessed by total score average in mathematics courses. The results were analyzed using path analysis technique and it showed that different dimensions of academic engagement influence the relationship between achievement goals and mathematics achievement. Mastery goals influence mathematics achievement through metacognitive strategies, task value and effort indirectly and positively. The effect of performance–approach goals on mathematics achievement are indirect and negative and through the mediation of cognitive strategies. Also, Performance–avoidance goals influence mathematics achievement directly and negatively. The mediating role of academic engagement in the relationship between achievement goals and mathematics achievement is confirmed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
achievement goals (mastery, performance-approach
نویسندگان مقاله
الهه حجازی |
هیئت علمی دانشگاه تهران؛
احمد رستگار |
دستیار آموزشی دانشگاه پیام نور؛
رضا قربان جهرمی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران؛
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78889_845958844872e917ed501191bbe1a270.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438241.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات