این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۵۱-۶۶

عنوان فارسی ارتباط میان تصویر بدن، میزان سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله طی چند دهه اخیر، مطالعه در زمینه تصویر بدن پیوسته رشد یافته است و پژوهش های انجام شده که در آنها محققان به بررسی تأثیرات تصویر بدن بر کنش های روانی ـ اجتماعی پرداخته اند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی رابطه تصویر بدن، میزان سازگاری و پیشرفت تحصیلی انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 400 دانش آموز دختر و پسر دوره متوسطه بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از دو پرسش نامه خودتوصیف گریِ جسمانی و سازگاری بل استفاده گردید. همچنین از میانگین نمرات درسی دانش آموزان به عنوان شاخص ارزیابی پیشرفت تحصیلی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، شاخص های آمار توصیفی و استنباطی به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که بین تصویر بدن و سازگاری ارتباط معناداری وجود دارد، در حالی که بین تصویر بدن و پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج بیانگر این بود که بین تصویر بدن دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد، در حالی که در میزان سازگاری دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد. در مجموع یافته ها مؤید آن است که تصویر مثبتِ بدن ، میزان سازگاری را افزایش می دهد و سازگاریِ بهتر با موقعیت، بر عملکرد تحصیلی نوجوانان تأثیر بسزایی دارد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصویر بدن، سازگاری، پیشرفت تحصیلی، نوجوانی،

عنوان انگلیسی A study on the relationship among body image, adjustment and academic achievement of high school students
چکیده انگلیسی مقاله The study on body image has been grown over the recent few decades. Previous studies have investigated body image effects on psycho-social functions. Based on this, the objective of the present study was to investigate the relationship among body image, adjustment and academic achievement of students. The research sample included 400 high school male and female students who were selected by cluster sampling. The required data was gathered using Physical Self-Description Questionnaire and Bell Adjustment Inventory. Also, the mean scores of students were used as an indicator of academic achievement. The data were analysed by descriptive and inferential statistics indicators. Results indicated that there is significant relationship between body image and adjustment, whereas there was not any significant relationship between body image and academic achievement. Also, the results showed that there is a significant difference in body image of male and female students. However, there was not any significant difference in adjustment of both male and female students. In general, findings demonstrated that positive body image  increases  adjustment and better adjustment with situation influences considerably the adolescents’ academic achievement.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله body image, Adjustment, academic achievement

نویسندگان مقاله فریبرز صدیقی ارفعی |
دکتری روان شناسی و استادیار گروه روان شناسی دانشگاه کاشان

محمدرضا تمنائی فر |
دکتری روان‌شناسی استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه کاشان

اعظم منصوری نیک |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_78946_84f886a11a043430294ff447453ab77d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438186.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات