این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۸۰-۹۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تعارض میان کار و زندگی معلمان زن مقطع متوسطه شاغل در آموزش و پرورش منطقه ۱۹ تهران
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تعارض میان کار و زندگی معلمان زن مقطع متوسطه منطقه 19 آموزش وپرورش شهر تهران بوده است. روش تحقیق در این مطالعه از نوع شبه تجربی با پیش آزمون ـ پس آزمون در دو گروه مداخله و کنترل می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن شاغل در دبیرستان های منطقه 19 آموزش وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 90ـ91 بوده است. نمونه آماری تعداد 50 نفر از معلمان این جامعه بودند که مبتنی بر معیار ورود انتخاب و سپس با روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله (25 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) تخصیص داده شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسش نامه جمعیت شناسی، پرسش نامه تعارض کار و زندگی کارلسون و پرسش نامه هوش هیجانی بارـ آن بود. پس از تأیید اعتبار پرسش نامه ها مبتنی بر مطالعات انجام شده، همبستگی درونی پرسش نامه ها با آلفای کرونباخ محاسبه و برای تعارض (90/0) و هوش هیجانی (95/0) تأیید گردید. قبل از شروع مداخله هر دو پرسش نامه توسط هر دو گروه تکمیل شد، سپس آموزش کلیات هوش هیجانی همراه با یادآورهای هفتگی به گروه مداخله در طی 4 هفته ارائه گردید. یک ماه پس از آموزش، هر دو پرسش نامه مجدداً توسط هر دو گروه تکمیل شد، آن گاه برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی مستقل و وابسته و کوواریانس) استفاده گردید. نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که آموزش هوش هیجانی موجب کاهش تعارض میان کار و زندگی معلمان گروه مداخله شده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معلمان، هوش هیجانی، تعارض کار و زندگی،

عنوان انگلیسی The effect of emotional intelligence instruction on the work-life conflict of female high school teachers of 19th educational district of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was identifying the effect of emotional intelligence (EI) instruction on the work–life conflict of the female high school teachers of 19th educational district of Tehran. In this Quasi-experimental study with pre and post-test design, 50 teachers were randomly divided into two intervention and control groups with the same number (25 teachers) in each group. The research instruments were demographic questionnaire, Karlson's work–life conflict, as well as Bar-on emotional intelligence (EQ) questionnaires. Validity of the questionnaires was confirmed and internal consistency was calculated based on Cronbach Alfa (0.90 for work-life questionnaire and 0.95 for EQ). Both questionnaires were completed by both groups of teachers (intervention/control groups) at the beginning (pre-test) and the EI instruction was given just to the intervention group of teachers for 4 consecutive weeks. After one month, the same questionnaires were again completed by both groups (post-test). To analyze the data, both descriptive statistics including mean and standard deviation and inferential statistics including independent and dependent t-tests and co-variance were used. The results showed that EI instruction had a meaningful and positive effect on the reduction in work –life conflict of teachers under study.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teachers, Emotional Intelligence (EI), Work-Life Conflict

نویسندگان مقاله فاطمه فرهمند نسب |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی،دانشگاه علوم وتحقیقات تهران،دانشکده مدیریت و اقتصاد

محمدعلی حسینی |
دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ایران

کامران محمدخانی |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشکده مدیریت و اقتصاد،گروه دکتری مدیریت آموزش عالی


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_79026_9710425ba6d27fcc6bab0bca6d2b7747.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438107.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات