این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 2 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱۲۵-۱۵۰
عنوان فارسی
شناسایی نرمافزار آموزشی مناسب ویژگیهای رشدی یادگیرندگان دوره پیشدبستانی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تصمیمگیری درباره انتخاب نرمافزار آموزشی مناسب ویژگیهای رشدی دوره پیشدبستانی انجام شد. بدین منظور، از روش پژوهش ارزشیابانه و رویکرد فرایند تحلیل سلسلهمراتبی برای انتخاب نرمافزار آموزشی مناسب استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، همه نرمافزارهای آموزشی دوره پیشدبستانی تولید شده توسط شرکتهای چندرسانهای در ایران بودند که از این میان، تعداد 12 نرمافزار به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از فهرست وارسی 29 گویهای محقق- ساخته ارزیابی شدند. روایی محتوایی ابزار توسط سه نفر از متخصصان مربوطه تأیید شد، و پایایی ابزار نیز با استفاده از نرخ سازگاری برای تمامی معیارها و نرمافزارها، کوچکتر از 0.1 به دست آمد که نشانگر منطقی و پایا بودن مقایسههای زوجی است.یافتههای مربوط به اولویتبندی معیارهای ارزشیابی نسبت به هم نشان داد که کیفیت معیارهای تناسب با سن کودکان، لذتبخش/ درگیرکننده، ارزش تربیتی، کودکپسندانه، سنجش و نظارت، و قابلیت شخصیسازی، در نرمافزارهای آموزشی به ترتیب در رتبههای اول تا ششم قرار دارند. همچنین، طبق یافتههای مربوط به اولویتبندی نرمافزارهای آموزشی دوره پیشدبستانی براساس کل معیارهای ارزشیابی، «نرمافزار میشا و کوشا» (با وزن 0.139) در رتبه اول، و «نرمافزار لالایی» (با وزن 0.032) در رتبه دوازدهم قرار دارد.در مجموع میتوان نتیجه گرفت که کیفیت اکثر نرمافزارهای آموزشی پیشدبستانی در همه ابعاد، به ویژه در دو بعد «سنجش و نظارت»، و «قابلیت شخصیسازی» به تقویت نیاز دارد، و صرفاً تعداد معدودی از نرمافزارهای آموزشی، از جمله میشا و کوشا، انیشتین کوچولو، کودک نابغه، پیشدبستانی و کودکستان، و آموزش تصویری الفبای فارسی میتوانند یادگیری یادگیرندگان را ارتقا دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying the instructional software in accordance with the developmental characteristics of pre-school learners
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, preschools use multimedia educational software under the influence of information communication technology to enhance learners' learning. Attention to the developmental characteristics of preschool children as a basis for selecting instructional multimedia software increases the effectiveness and efficiency of their use. So, the evaluative research method and the hierarchical analysis process approach were used to select the appropriate educational software. The research population included all of the preschool instructional software packages produced by multimedia companies in Iran. Among them, 12 soft wares were selected as the research sample through available sampling method and they were evaluated using a researcher-made 29 items checklist. Content validity of the research tool was approved by 3 relevant experts, and its reliability was obtained using the consistency ratio for all criteria and software packages (CR<.1), indicating the logicality and reliability of the pair comparisons. Findings related to prioritizing the evaluation criteria relative to each other revealed that the quality of criteria; the appropriateness with the age of the children, being enjoyable/ engaging, educational value, child friendly, assessment & monitoring, and personalization capabilities, in educational software were ranked 1 to 6, respectively. Also, according to the findings related to the prioritization of preschool educational soft wares based on the whole evaluation criteria; Mishā and Kooshā software (with value of 0/139) was in the top priority, and the lullaby software (with value of 0/032) was ranked 12th, as well. In sum, it can be concluded that the quality of most pre-school instructional software packages in all dimensions, especially in the two dimensions of "assessment & monitoring", and "personalization capabilities", need to be strengthened, and only a limited number of instructional soft wares, including "Mishā and Kooshā "," Baby Einstein "," Brainy Baby","Preschool and Kindergarten," and "Pictorial Instruction of the Persian Alphabet" can promote the learners learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کیومرث تقی پور |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
فیروز محمودی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_84343_e766d5ce9ed9c1fc9bebb17a1bd81894.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437977.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات