این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 19 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱۰۷-۱۲۴
عنوان فارسی
رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده از سوی معلم و درگیری تحصیلی: نقش واسطهای خودتنظیمی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای خودتنظیمی تحصیلی در ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراکشده از سوی معلم و درگیری تحصیلی بود. قابلذکر است که پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. گروه نمونه شامل 258 دانشآموز (129 دختر و 129 پسر) پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر بیرجند بود که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013)، پرسشنامه حمایت اجتماعی (CASSS2000) و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) استفاده شد. یافتههای بهدستآمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که حمایت اجتماعی ادراکشده از سوی معلم اثر مستقیم، مثبت و معناداری روی خودتنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دارد. علاوه بر این، نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که حمایت اجتماعی ادراکشده از سوی معلم، از طریق نقش واسطهای خودتنظیمی تحصیلی تأثیر مثبت و معناداری بر درگیری تحصیلی دانشآموزان دارد. در نتیجه میتوان بیان کرد که درک حمایت معلم از جانب دانشآموزان دارای نقش بسیار مهمی در تقویت مهارتهای خودتنظیمی و افزایش سطح درگیری تحصیلی دانشآموزان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درگیری تحصیلی، حمایت اجتماعی ادراکشده، خودتنظیمی تحصیلی،
عنوان انگلیسی
The relationship between the perceived social support from teacher and academic engagement: The mediating role of academic self-regulation
چکیده انگلیسی مقاله
The present study examined the mediating role of academic self-regulation in the relationshipbetween perceived social support from teacher and academic engagement among high school students of Birjand. It was a descriptive and correlational study. The research sample consisted of 258 high school juniors (129 males and 129 females) who were selected using multistage random sampling method. The research instruments included academic engagement questionnaire (Reeve, 2013), self-regulated questionnaire (MSLQ) and social support questionnaire (CASSS2000). The analysis of the results, obtained through the method of structural equation modeling revealed that the perceived social support from the teacher has a positive direct, significant influence upon students' academic self-regulation; therefore, it can indirectly affect their academic engagement. Furthermore, social support perceived from the teacher had a direct positive influence on the students' academic engagement. In conclusion, it can be expressed that the perception of teacher's social support by students plays an imperative role in improving the students' self-regulation and academic engagement skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ملیحه رمضانی |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند خراسان جنوبی
احمد خامسان |
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند خراسان جنوبی
میترا راستگومقدم |
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند خراسان جنوبی
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_84342_000cb06e495b31a751cdf9b719d18038.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437976.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات