این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 17 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۹۱-۱۰۶
عنوان فارسی
بررسی میزان توجه به مؤلفههای شهروندی جهانی در آموزشوپرورش ایران (مطالعه موردی اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش)
چکیده فارسی مقاله
«جهانیشدن» شکل جدیدی از شهروندی با عنوان «شهروندی جهانی» طرح کرده و موجب شده، نظامهای آموزشی از طریق بازنگری سیاستهایشان به دنبال آمادهسازی دانش آموزان برای زندگی در جامعه جهانی و کسب آمادگی برای مواجه با مسائل و چالشهای آن باشند. این پژوهش با هدف تعیین میزان توجه به ویژگیهای شهروند جهانی در اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش ایران انجام شده است. روش تحقیق آن، «روش توصیفی» و از نوع تحلیل محتوا و تحلیل اسنادی بوده و جامعه آماری پژوهش نیز شامل اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش، از قبیل «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش»، «قانون برنامه ششم توسعه»، «برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران» و «منشور حقوق شهروندی» است. برای گردآوری دادهها، از فهرست وارسی (چکلیست) محققساخته تحلیل محتوا، بر اساس مؤلفههای آموزش شهروندی جهانی و مستخرج از ادبیات نظری و سوابق پژوهش استفاده شد و روایی این ابزار توسط چند نفر از متخصصان این حوزه تأیید و نیز مقدار پایایی با استفاده از «فرمول توافق درصدی نئوندروف» 80% به دست آمد. یافتهها حاکی از آن است که به شهروند جهانی آنطور که باید و شاید توجه نشده و ضروری است سیاستگذاران نظام آموزشی، توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند. چراکه حل مسائل جهانی مستلزم تحقق همزمان عضویت، تأمین حقوق، تعیین وظایف و مسئولیتها و تحقق مشارکت جهانی است که صرفاً از طریق نهادینه شدن «شهروندی جهانی» بهعنوان شهروندانی آگاه، فعال و مسئولیتپذیر در اجتماع شهری و فراتر از آن، در جامعه ملی و جهانی، ممکن خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The degree of attention to the components of the global citizenship in Iran's education system (The case study of the education system upstream documents)
چکیده انگلیسی مقاله
Globalization has proposed a new form of the citizenship which is called "Global Citizenship" and has caused the education systems to look for preparing the students for living in the universal community and to prepare them for confronting with global challenges and problems through reviewing their policies. This research has been done with the aim of determining the degree of attention to the global citizen's characteristics in the upstream documents of Iran's education system. It was a descriptive research with the content analysis and the document analysis design. The research population included the upstream documents of the education system such as the document of »the fundamental transformation of education«, »the act of the sixth development plan«, »the national curriculum of the Islamic republic of Iran«, and »the citizenship rights charter«. To collect the data, a researcher-made content analysis checklist was used which was made based on the components of the global citizenship education, extracted from the literature review. Its validity was confirmed by some experts of this field and its reliability was computed using the Neundorf percentage agreement formula (%80). Findings showed that the global citizenship has not been paid attention as it deserves, and it is necessary that the education system policy-makers pay more attention to this concept. This is because solving the global problems requires the simultaneous realization of the membership, rights, charges and responsibilities and global participation, which will be achieved only through the institutionalization of the global citizenship as aware, active and responsible citizens in the urban community and beyond, in national and international community.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یوسف کشاورز |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان
علیاکبر امین بیدختی |
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان
محمدعلی محمدی فر |
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_84341_ee7c730653f15992c5c34631a54bd5e3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437975.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات