این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۷-۶۰
عنوان فارسی
مقایسه سیاستهای جذب، تأمین و تربیتمعلمان دوره ابتدایی بر اساس یادگیری دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
تأکید این مقاله بر مقایسه کارامدی روشها و سیاستهای قبلی جذب و تأمین معلم در دوره ابتدایی است و عملکرد ریاضی دانشآموزان را بر اساس تفاوتهای نحوه جذب، رشته تحصیلی و ترکیب دو متغیر سپری کردن دوره آمادهسازی و تناسب رشته تحصیلی معلمان مقایسه میکند. برای پاسخ به سؤالات، از دادههای مطالعه تیمز 2015 در پایه چهارم استفاده و اطلاعات مرتبط با معلم از طریق مصاحبه تلفنی تکمیل و تأیید شد. سپس دادههای تکمیلشده با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیره مقولهای مدلسازی شدند. تحلیلها با بهکارگیری متغیرهای سابقه تدریس معلم و نوع مدرسه بهصورت آماری کنترل شدند. نتایج نشان دادند، دانشآموزان بر اساس اینکه معلم آنها از کدام شیوه جذب وارد آموزشوپرورش شده است، عملکرد ریاضی متفاوتی نداشتند. همچنین، تفاوتی بین پیشرفت تحصیلی ریاضیِ دانشآموزانی که معلمان آنان رشتههای متفاوت داشتند، دیده نشد. ولی مقایسه بر اساس مدرک تحصیلی معلمان نشان داد، عملکرد تحصیلی معلمان دیپلم بهطور معناداری پایینتر از سایر معلمان با مدارک بالاتر است. در ترکیب شیوه آمادهسازی و رشته معلمان نیز مشخص شد، عملکرد دانشآموزانِ معلمانی که صرفاً برای آموزش ابتدایی جذب و تربیت شدهاند، نسبت به دانشآموزانِ معلمانی که برای آموزش به دانشآموزان ابتدایی تربیت نشدهاند، برتری نداشت. در عوض، دانشآموزانِ معلمان آمادهسازی شده برای رشتههایی بهجز آموزش ابتدایی، از سایر گروهها عملکرد بهتری داشتند. یافتههای حاصل کارامدی روشهای قبلیِ آمادهسازی معلم را مورد تردید قرار میدهند و لزوم تأکید بر کیفیت تربیتمعلم را گوشزد میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of policies of primary school teachers’ recruitment and education based on the students' learning
چکیده انگلیسی مقاله
The focus of this article was comparing the previous types of recruitment of teachers in primary education. Three problems were studied, including comparing the students' math achievement based on the difference in various types of recruitment, type of majors, and the integrated variable of teacher education and majors of teachers. Statistical controlling was applied by two variables in each analysis. The data of TIMSS 2015 were used in the research, however, the information of teachers were validated by personal contacts with them. Then, data were analyzed using multiple regressions with categorical predictors. The results showed that grade 4 students' mathematics achievement was independent from the ways in which their teachers were recruited. Also, there was no difference in the mathematics achievement of students whose teachers had different majors; however, comparison based on the teachers' education level showed that the diploma teachers' performance was significantly lower than other teachers with higher education levels. The integration of the teachers' preparation method and their major indicated that the students whose teachers were educated just for primary education did not outperform the students whose teachers were not educated for primary education, in the tests. Instead, the students of the teachers prepared for majors other than the primary school education outperformed the other groups of students. Findings have raised a number of questions about the effectiveness of teacher preparation programs in Iran, with emphasis on their qualitative improvement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود کبیری |
استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_84333_1b4b6d2e6555fbf9bf8af9d698780f12.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437973.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات