این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 21 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۲۱-۳۶
عنوان فارسی
تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر تبریز
چکیده فارسی مقاله
پژوهش کنونی با هدف تعیین اثربخشی آموزش کارکردهای عصبی- شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر تبریز انجام گرفت. روش پژوهش کنونی از نوع «شبه آزمایشی» با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق را تمام دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند. روش نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای بود که ابتدا از بین مدرسههای متوسطه دوره اول پسرانه، 10 مدرسه و سپس از بین 10 مدرسه، دو مدرسه با گروه آزمایش از یک مدرسه (30 نفر) و گروه گواه (30 نفر) هم از مدرسه دیگری (برای جلوگیری از انتشار عمل آزمایشی به آزمودنیهای گروه گواه) انتخاب شدند. به دانشآموزان گروه آزمایش، کارکردهای عصبی- شناختی در زمینه برنامهریزی در 20 جلسه، انعطافپذیری شناختی در 10 جلسه و تقویت حافظه کاری در 11 جلسه آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از «پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس» استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی در تقویت گرایش به تفکر انتقادی با میزان اثر 0.369 مثبت تأیید شد و در ضمن در ارتباط با اثربخشی کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی بر مؤلفههای گرایش به تفکر انتقادی، مؤلفههای خلاقیت و تعهد با تأثیر مثبت گزارش شده است. این در حالی است که در مورد مؤلفه «بالندگی» تفاوت خاصی بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of teaching neurocognitive functions on the Tabriz first cycle secondary school students' disposition toward critical thinking
چکیده انگلیسی مقاله
The present research was done with the purpose of determining the effectiveness of training neurocognitive functions on the disposition of the first cycle secondary school students of Tabriz toward critical thinking. It was a quasi-experimental research with pre-test post-test control group design. The research population included all male students of the first cycle secondary schools of Tabriz during 2016-2017 academic year. The research sample was selected using multistage cluster sampling method. First, 10 schools were selected from among the first cycle secondary schools of Tabriz. Then, from among those 10 schools, just 2 schools were chosen. 30 students from one school were chosen as the experimental group and 30 other students were chosen from the other school as control group. The experimental group was taught neurocognitive functions on planning during 20 sessions, cognitive flexibility during 10 sessions, and reinforcement of working memory during 11 sessions. To collect data, Ricketts' critical thinking disposition questionnaire was used. The data was analyzed using the covariance statistical test. Findings revealed 0.339 positive effect of training neurocognitive functions on the reinforcement of disposition toward critical thinking. Also, regarding the effectiveness of neurocognitive functions on the components of disposition to critical thinking, creativity and commitment, a positive effect was reported, whilst no difference was observed between the experimental and control groups regarding the eloquence component.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود محمدی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
اسکندر فتحی آذر |
استاد آموزش علوم در مدارس ابتدایی دانشگاه تبریز
میرمحمود میرنسب |
استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
شهرام واحدی |
استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_84332_b34d6294a6b2e725fa9c542a764c2c54.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437972.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات