|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۵۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی مدلسازی ویدئویی بر مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال رفتاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: مدلسازی ویدئویی یک روش آموزشی است که در آن از ضبط ویدئویی تصاویر و نمایش آنها استفاده میشود تا یک مدل دیداری از مهارت یا رفتار هدف ارائه گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مدلسازی ویدئویی بر مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال رفتاری انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. 30 کودک 5 تا 6 ساله دارای اختلال رفتاری به روش نمونهگیری تصادفی ساده از مراکز پیشدبستانی منطقه 18 شهر تهران انتخاب شدند. گروه آزمایشی، در 8 جلسه آموزش مدلسازی ویدئویی (هفتهای دو جلسه؛ هر جلسه 45 دقیقه) شرکت کردند. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری با به کارگیری نرمافزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد که آموزش مدلسازی ویدئویی بر مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال رفتاری اثر مثبت و معناداری داشته است (001/0P<). نتیجهگیری: برنامهریزی برای آموزش برنامههایی مانند آموزش مدلسازی ویدئویی نقش مهمی در بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال رفتاری دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال رفتاری، مهارتهای اجتماعی، مدلسازی ویدئویی |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Video Modeling on Social Skills of Children with Behavioral Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: Video modeling is a mode of teaching that uses video recording and display equipment to provide a visual model of the targeted behavior or skill. Present study aimed to effectiveness of video modeling on social skills of children with behavioral disorder. Methods: This research was a quasi-experimental study by pre-test, post-test design with control group. 30 children aged 5 to 6 children who have behavioral disorder were selected by convenient method from Tehran city. The experimental group participated in video modeling training in 8 sessions (two sessions weekly; each lasts for 45 minutes). Matson social skills scale was used for measuring the all participants. Data were analyzed by analysis of covariance method with using 23th version of SPSS . Results: The results of analysis of covariance showed video modeling training had positive and significant effect on social skills of children with behavioral disorder (P< 0.001). Conclusion: Therefore, planning for programs alike with the video modeling training has an important role in increasing social skills of children with behavioral disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Behavioral disorder, Social skills, Video modeling |
|
نویسندگان مقاله |
وحیده صالح میرحسنی | vahideh salehmirhasani Payame noor University دانشگاه پیام نور
محمد عاشوری | Esfahan University دانشگاه اصفهان
لیلا فرهادتوسکی | leyla farhadtoski Payame noor University دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1618-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اختلالات رفتاری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|