|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۲۰-۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی آگاهی واجشناختی در کودکان مبتلا به اختلالات واجی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: ارتباط بین آگاهی واجشناختی و اختلالات واجی در دهههای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. نقص در تواناییهای واجی میتواند دلیل اختلالات آگاهی واجشناختی در کودکان مبتلا به اختلال واجی باشد. در مطالعه حاضر تلاش شد که نقایص آگاهی واجشناختی در کودکان مبتلا به اختلالات واجی مورد بررسی قرار گیرد. روش بررسی: پژوهش از نوع مقطعی و مقایسهای بود. نمونه پژوهش شامل 25 کودک مبتلا به اختلالات واجی و 25 کودک طبیعی بود که کودکان دارای اختلال به شیوه در دسترس و کودکان طبیعی از طریق همسانسازی با گروه اختلال انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش برای تعیین اختلالات واجی آزمون اطلاعات آوایی و برای بررسی آگاهی واجشناختی آزمون آگاهی واجشناختی بود. آگاهی از ترکیب و تقطیع هجا و قافیه و تجانس مورد بررسی قرار گرفت. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای کایاسکوئر، تی مستقل و تی جفت تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین آگاهی واجی در کودکان با اختلالات واجی به صورت معنیداری پایینتر از کودکان طبیعی بود (0/001>P). تفاوتی میان دو گروه از نظر آگاهی از تقطیع (0/073=P) و ترکیب هجا (0/189=P) وجود نداشت، اما از نظر آگاهی از قافیه (0/001>P) و تجانس (0/001>P) تفاوت بین دو گروه معنیدار بود. نتیجهگیری: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به اختلالات واجی از نظر آگاهی واجشناختی در سطح پایینتری از کودکان طبیعی قرار دارند. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش میتوان به آسیبشناسان گفتار و زبان توصیه نمود که هنگام درمان کودکان مبتلا به اختلالات واجی، آگاهی واجشناختی را هم مد نظر قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آگاهی واجشناختی ، اختلالات واجی ، زبان فارسی |
|
عنوان انگلیسی |
Study of Phonological Awareness in Children with Phonological Disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The relationship between phonological awareness and phonological disorders has been considered in recent decades. Phonological awareness deficits in children with phonological disorders could be due to a deficit in phonological abilities. The present study attempts to study the phonological awareness deficits in children with phonological disorders. Materials & Methods: This was a comparative and cross-sectional study. The research sample consisted of 25 children with phonological disorders and 25 normal children. Children with phonological disorders were selected by convenience sampling method and normal children were selected by matching with the disordered group. The research instruments consisted of the “phonetic information test” to determine the phonological disorders and the “phonological awareness test” to assess phonological awareness. The awareness of syllable blending and syllabification, rhyme and alliteration was also studied. The data were analyzed using SPSS-13, based on paired t-test, independent T-test and Chi-square. Results: The mean score of phonological awareness in children with phonological disorders was significantly lower than normal children (P< 0.001). There was no significant difference between the two groups in terms of awareness of syllabification (P=0.073) and syllable blending (P=0.189). But there was a significant difference between the two groups in terms of awareness of rhyme (P< 0.001) and alliteration (P< 0.001) Conclusion: The findings showed that children with phonological disorders are at a lower level than normal children in terms of phonological awareness. According to the results of this study, it can be recommended that the speech-language pathologists should consider phonological awareness when treating children with phonological disorders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Phonological awareness, Phonological impairment, Farsi |
|
نویسندگان مقاله |
لیلا قسیسین | leila ghasisin rehabilitation school , esfahan university of medical sciences, esfahan, iran. دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
سارا میرانی | sara mirani jondishapoor university دانشگاه جندی شاپور
مهدی تذهیبی | mehdi tazhibi school of health sciences, isfahan university of medical sciences دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-141-2&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
گفتاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|