آرشیو توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۶۵-۷۲

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی آزمون یادگیری شنوایی–کلامی ری در کودکان دچار اختلال بیش فعالی نقص توجهی
چکیده فارسی مقاله هدف: افزایش ضرورت ارزیابی حافظه در کار بالینی در ایران و همچنین عدم دسترسی به یک تکلیف جامع و استانداردسازی شده بر اساس فرهنگ و زبان فارسی در جمعیت کودکان، کاربرد نسخه فارسی مقیاس عصب روان شناختی رایج را برای ارزیابی حافظه و یادگیری کلامی، یعنی آزمون حافظه شنوایی کلامی ری، در این گروه ایجاب می کند. به همین علت، هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی آزمون حافظه شنوایی-کلامی ری در کودکان فارسی زبان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بود. روش بررسی: مطالعه حاضر روی 46 کودک هنجار و 37 کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه راست دست در محدوده سنی 7 تا 11 سال از دو جنس با شنوایی هنجار، با تکمیل نسخه فارسی آزمون حافظه شنوایی- کلامی ری و آزمون ظرفیت توجه شنوایی پیوسته انجام شد. یافته‌ها: در تعیین روایی همگرا، بین نتایج آزمون ری در سه مرحله میانگین، یادآوری بلافاصله، یادآوری تاخیری و شاخص امتیاز کل (تعداد کل خطاها) آزمون ظرفیت توجه شنوایی پیوسته همبستگی منفی معناداری دیده شد (r=-0/536, P=0/001). بررسی روایی تفکیکی با مقایسه امتیازات آزمون بین دو گروه کودکان هنجار و کودکان دچار اختلال نقص توجه بیش فعالی، تفاوت معنادار یافته های آن ها را در کلیه مراحل آزمون نشان داد (0/001>P). همچنین بررسی پایایی آزمون با اجرای نسخه دوم آزمون روی 23 کودک هنجار، همبستگی بالایی بین نتایج دو نسخه آزمون نشان داد. نتیجه‌گیری: نسخه فارسی آزمون حافظه شنوایی- کلامی ری از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و می توان از آن برای بررسی نقص حافظه شنوایی-کلامی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجهی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Validity and Reliability of the Rey Auditory Verbal Learning Test in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Increasing demand for memory assessment in clinical settings in Iran, as well as the absence of a comprehensive and standardized task based upon the Persian culture and language in children population, requires the Persian version of the commonly used neuropsychological measure of verbal learning and memory, the Rey Auditory Verbal Learning Test in this group. Therefore, the purpose of the present study was to evaluate the psychometric properties (validity and reliability) of the Persian version of the Rey Auditory Verbal Learning Test in children with attention deficit hyperactivity disorder. Materials & Methods: In the present study for determining the validity and reliability of the Persian version of the Rey Auditory Verbal Learning Test, 46 normal children and 37 children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, all right-handed and aged between 7 and 11 of both genders, were evaluated using the Persian version of the Rey Auditory Verbal Learning Test and Sustained Auditory Attention Capacity Test. Results: In determining convergent validity, a negative significant correlation was found between the three parts of the Rey Auditory Verbal Learning Test (sum, immediate and delayed recall) and the total score index of Sustained Auditory Attention Capacity Test (r=-0.536, P=0.001). By comparing the test scores between the normal and Attention Deficit Hyperactivity Disorder groups, discriminant validity analysis showed significant differences of their data in all parts of the test (P< 0.001). Also, in evaluating reliability with the second version of the test on 23 normal children, results showed high correlation between the two version. Conclusion: The Persian version of the Rey Auditory Verbal Learning Test has good validity and reliability, and along with other neuropsychological tests, it can be used for the investigation of memory deficits in children suspected to have Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ساناز سلطان پرست | sanaz soltan parast
tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

زهرا جعفری | zahra ja amp apos fari
iran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1211-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات