تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۵۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مروری نظامدار بر مشکلات رفتاری و هیجانی در کودکان با آسیب شنوایی
چکیده فارسی مقاله زمینه: محرومیت از حس شنوایی در سال‌های اول زندگی می‌تواند منجر به تأخیر در رشد مهارت‌های زبانی، ارتباطی، اجتماعی-هیجانی و شناختی شود. در مقاله حاضر با مرور پژوهش‌های منتشرشده در زمینه مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان با آسیب شنوایی در پی پاسخ به سه سؤال خواهیم بود. آیا شیوع مشکلات رفتاری و هیجانی در جمعیت کودکان با آسیب شنوایی از شنوا بیشتر است؟ در صورت پاسخ مثبت، چه متغیرهایی با مشکلات رفتاری و هیجانی در کودکان با آسیب شنوایی همبسته است؟ چالش‌های ارزیابی و تشخیص مشکلات رفتاری و هیجانی در این کودکان کدامند؟ چه راهکارها و برنامه‌های مداخله‌ای مؤثر را می‌توان در جهت کاهش مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان با آسیب شنوایی پیشنهاد داد؟ در پژوهش حاضر چهارده مقاله منتشرشده در بانک‌های اطلاعاتی Google Scholar، PubMed و Science Direct دربازه زمانی 2007 تا 2017 مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد میزان شیوع مشکلات رفتاری و هیجانی در جمعیت کودکان با آسیب شنوایی از شنوا بیشتر است و این کودکان به لحاظ میزان شیوع گروه همگنی نیستند. همچنین الگوی پاسخ‌دهی کودکان با آسیب شنوایی به ارزیابی‌ها ممکن است نه حاکی از مشکلات آن‌ها در درک حالت ذهنی بلکه ناشی از ناتوانی آن‌ها در بیان دلایلشان برای مشخص کردن رفتار و هیجانات در موقعیت‌های تشریح شده باشد. راهکارها و برنامه‌های مداخله‌ای در اصلاح رفتار و بهبود مهارت‌های ارتباطی و هیجانی کودکان با آسیب شنوایی مؤثر است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودکان با آسیب شنوایی، مشکلات رفتاری، مشکلات هیجانی

عنوان انگلیسی A Systematic Review of Behavioral and Emotional Problems in Children with Hearing Impairment
چکیده انگلیسی مقاله Background: Auditory deprivation during the early years of life can hinder the development of language, communication, social-emotional, and cognitive skills. Reviewing studies on behavioral and emotional problems in children with hearing impairment, the present article attempted to answer three questions: Are behavioral and emotional problems more prevalent in children with hearing impairment than those without? If yes, what variables are correlated with behavioral and emotional problems in children with hearing impairment? What challenges need to be addressed to assess and identify behavioral and emotional problems in these children? And, what effective interventional solutions and strategies can be proposed to diminish behavioral and emotional problems in children with hearing impairment? Fourteen articles published in Google Scholar, PubMed, and Science Direct databases during 2007-2017 were reviewed. Conclusion: Results pointed to more prevalent behavioral and emotional problems in children with hearing impairment than those without, as well as to a lack of homogeneity in terms of incidence in the former group. In addition, the pattern of children with hearing impairment responses to assessments might be attributable to their inability to express reason to characterize behaviors and emotions in the described situations as opposed to their difficulty in understanding mental states. Finally, interventional solutions and strategies proved effective in improving the behavior and communication-emotional skills of children with hearing impairment.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه نیک خو | Fatemeh Nikkhoo


سعید حسن زاده | Saeid Hassanzadeh



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-22&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1414967.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات