تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۵۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی کارکردهای ‌اجرایی و راهبردهای اثربخش برای بهبود آن در دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله زمینه: هدف از این پژوهش معرفی کارکردهای اجرایی (توجه‌ پایدار، حافظه ‌کاری، بازداری ‌پاسخ) و استفاده از راهبردهایی برای بهبود آنها در دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی بود. کارکردهای اجرایی وظایف و نقش‌های مختلفی دارند که در تمامی این افراد در هر سن و جنس به فراخور سن، قدرت و سلامت کارکردها در زندگی تاثیرگذار هستند. درواقع این نیرو که به‌عنوان یک سازه شناختی مطرح است، وظایفی مانند حل مسئله، توجه، استدلال، سازماندهی، برنامه‌ریزی، حافظه، بازداری پاسخ، کنترل بازدارنده، کنترل تکانه، حفظ آمایه و تغییر آمایه را بر عهده دارد. در نتیجه نارسایی در این زمینه با اختلال در عملکردهای روزانه همراه است. روش: پژوهش حاضر با روش مرور سیستماتیک پیشینه انجام شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که با استفاده از تکنیک‌ها و راهبردهای مطرح شده با توجه به موقعیت می‌توان در جهت بهبود و تقویت کارکردهای اجرایی عمل کرد و کمک شایانی به دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی در زندگی تحصیلی، اجتماعی و فردی آنها نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Executive Functions and Effective Strategies to Improve them in Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of this research is to identify executive skills (Sustained attention, working memory, and response inhibition) and the use of strategies to improve it in students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD); these executive functions have different roles and affect everyone's health and life for all people of any age, performance and functional well-being. This force is presented as a cognitive structure, has tasks such as problem solving, attention, reasoning, organizing, scheduling, memory, response inhibition, impulse control, game preservation, game change, as a result, defects and disruptions in this field disrupt the daily functioning. Method: The research method is such that by referring to the national book of the country, previous research by researchers and related articles, we have gathered useful material in this regard. Conclusion: Therefore, the results of the research show that using state of the art techniques and strategies, it can be used to improve and enhance executive functions, and this is a great help for students with attention deficit / hyperactivity disorder in educational life, Social and personal.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید سمیرا مدنی | Samira Madani


حمید علیزاده | Hamid Alizadeh



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-23&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1414966.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات