آرشیو توانبخشی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱۲-۲۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش بازداری پاسخ بر حافظه فعال دانش‌‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازداری پاسخ بر حافظه فعال دانش‌‌آموزان پسر با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. 40 پسر با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی 8 تا 10 ساله با روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس از مدارس شهرستان ورامین و قرچک انتخاب و به طور مساوی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی، در 10 جلسه آموزش (هفته‌ای 2 جلسه؛ هر جلسه 60 دقیقه‌) شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. دانش‌آموزان با استفاده از آزمون حافظه فعال کورنولدی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس با به کارگیری نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش بازداری پاسخ بر حافظه فعال دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی اثر مثبت و معناداری داشته است (P>0/001). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که برنامه آموزشی بازداری پاسخ سبب بهبود حافظه فعال دانش‌آموزان پسر با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی شده است. پیشنهاد می‌شود که متخصصان با طراحی و اجرای برنامه‌ آموزشی بازداری پاسخ، حافظه فعال دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی را ارتقاء بخشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازداری پاسخ، حافظه فعال، اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Response Inhibitation Training on the Working Memory in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study aimed to determine the effectiveness of response inhibitation training on working memory in male students with attention deficit/ hyperactivity disorder. Materials & Methods: The present research was a quasi-experimental study by pre-test, post-test design with control group. Forty male students with attention deficit/ hyperactivity disorder (8 to 10 years old) were selected by convenient sampling method from schools of Varamin and Gharchak province. They were divided into experimental and control group (each consists of 20 individuals) randomly and equally. The experimental group participated in response inhibitation training in 10 sessions (two sessions weekly each lasts for 60 minutes), while control group did not. Cornoldy Working Memory Test were used for assessment of all participants. Data were analyzed by analysis of covariance through SPSS version 16. Results: Findings showed that response inhibitation training had positive and significant effect on the working memory of students with attention deficit/ hyperactivity disorder (P< 0.001). Conclusion: The results indicated that response inhibitation training program has led to the improvement of working memory of male students with attention deficit/ hyperactivity disorder. It is suggested that specialists with planing and implementation of response inhibitation training program promoted working memory of students with attention deficit/ hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه پورمحمدرضای تجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi


محمد عاشوری | mohamad a amp apos shouri
university of tehran, tehran, iran.
دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سیده سمیه جلیل آبکنار | seyyedeh somayyeh jalil abkenar


احمد به پژوه | ahmad behpajooh



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-655-6&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات