|
مهارت آموزی، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۹۷-۱۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان تأثیر هدایت شغلی و مشاورۀ مدرسه در انتخاب رشتههای آموزش فنی و حرفهای دانشآموزان شاهد و غیرشاهد استان مازندران |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از مسائل و دغدغههای جوانان امروزی، شغل است که اغلب بدون توجه به زمینههای استعداد، علاقه، رغبت و هدف مشخص در زندگی تحصیلی و دورۀ مهارتآموزی انتخاب میشود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته در کنار مؤسساتی که دانشآموزان را برای اشتغال به کار تربیت میکنند، مراکز خاصی نیز برای راهنمایی و هدایت تحصیلی وجود دارد. این مراکز که از راهنمایان با تجربهای برخوردار هستند، با اتکا به روشها و شیوههای علمی به مراجعان کمک میکنند تا ضمن انتخاب راه و روشی روشن به خود و جامعه فایده رسانند. مقالۀ حاضر درصدد است که میزان تأثیر هدایت شغلی و مشاورههای مدرسه را بر روی انتخاب رشتههای آموزش فنی و حرفهای دانش آموزان شاهد و غیرشاهد استان مازندران مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشآموزان شاهد و غیرشاهد سالهای دوم و سوم شاغل به تحصیل در هنرستانهای فنی و حرفهای استان مازندران میباشد (75 و 16191 نفر). نمونۀ آماری شامل 63 نفر از دانش آموزان شاهد و 372 نفر از دانشآموزان غیر شاهد است. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری T استیودنت، استفاده شده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که هدایت شغلی و مشاورههای مدرسه در انتخاب رشتههای فنی و حرفهای دانشآموزان غیرشاهد و شاهد تأثیر زیادی ندارد. همچنین، یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان تأثیر هدایت شغلی و مشاورههای مدرسه، بر انتخاب رشتههای آموزش فنی و حرفهای در دو گروه یکسان نیست و تفاوت معنیداری در بین آنها مشاهده شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Significance of School Career Guidance and Counseling on Selection of Technical and Vocational Education Major in Mazandaran’s Shahed and Other High School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the issues and concerns of today's youth is job which is often chosen during the academic life and skill training courses regardless of one's talent, interest, desire and purpose. In many developed countries, there are special centers for career guidance and counseling adjacent to the institutions that train the students for employment. These centers have experienced advisers who rely on scientific methods and mechanisms to help the clients choose a clear path towards their future and a path that benefits their society too .This paper seeks to investigate significance of school career guidance and counseling on selection of technical and vocational education major in Shahed and other high school students, in Mazandaran Province, Iran. The method of research was descriptive- survey method. The total statistical population includes all second and third grade students of Shahed and other technical and vocational high schools in Mazandaran province (respectively 75 and 16191 people). 63 students of Shahed schools and 372 students of other high schools were selected as samples. The Student-T-test has been used for data analysis. The result of data analysis indicated that career guidance and counseling is not an effective factor for students' choice in Shahed and other high schools. Also it has been observed that there is a significant difference between the Shahed and other high schools regarding the effect of career counseling on students' choice of majors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ابوبکر کریمی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-71&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1399875.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علمی - ترویجی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|