|
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۶۶۱-۶۷۹
|
|
|
عنوان فارسی |
چارچوبی برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی در رشتههای علوم انسانی در ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
کارآفرینی دانشگاهی اشاره به تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی محققان دانشگاه از طریق تاسیس کسب وکارهای جدید دارد و از آنجا که ماهیت کارآفرینی در رشته های علوم انسانی بیشتر از نوع کارآفرینی خدماتی است تحقیقات خاص خود را می طلبد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. رویکرد پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا و هدف اصلی آن تعیین چارچوبی برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی در رشته های علوم انسانی است. در این راستا پس از مروری بر پیشینه تحقیقات، با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی دانشگاهی، کارآفرینان دانشگاهی در حوزه علوم انسانی از جمله هیئت علمی دانشگاه، اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلانی که به ایجاد موسسات خدماتی و مشاوره ای تخصصی اقدام نموده اند اطلاعات گردآوری و با روش تحلیل محتوا در نرم افزار 10 MaxQDA داده ها تجزیه وتحلیل شدند. در نهایت، 7 بعد عبارت از فرهنگ کارآفرینی، نقش دولت، ساختار دانشگاه ها، شیوه آموزشی دانشگاه، تحقیق و تجاری سازی، ارتباطات بیرونی و زیرساخت مالی برای توسعه دانشگاه کارآفرین در حوزه علوم انسانی شناسایی شد. داده های حاصل از این تحقیق میتواند گام رو به جلویی برای توسعه و پیشرفت کارآفرینی در رشته-های علوم انسانی محسوب شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش عالی، کارآفرینی، علوم انسانی، کارآفرینی دانشگاهی، |
|
عنوان انگلیسی |
Academic Entrepreneurship Development Framework in the Humanities in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Academic entrepreneurship refers to the commercialization of academic research by university researchers through the establishment of new businesses, and since the nature of entrepreneurship in the humanities is more to service entrepreneurship, it needs its own research. This research is in terms of applied purpose.Qualitative research approach is a type of content analysis and its main purpose is to determine the framework for the development of university entrepreneurship in humanities. In this regard, after reviewing previous studies, using semi-structured interviews with 15 experts in the field of entrepreneurship, university entrepreneurs in the field of humanities, including faculty, professors, university students, and graduates who have setup specialized service and advisory centers. Collected data was analyzed using content analysis method in MaxQDA 10 software. Finally, seven dimensions were identified as entrepreneurship culture, government role, university structure, university education, research and commercialization, external communication and financial infrastructure for the development of the entrepreneurial university in the field of humanities. The data obtained from this research can be considered as a front-end step for entrepreneurship development in the humanities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ریحانه گودرزی | گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
سید رسول حسینی | گروه مدیریت آموزشی ، پردیس شهید چمران، دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
سید کمال طبائیان | گروه مدیریت فناوری،دانشگاه مالک اشتر،تهران،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jed.ut.ac.ir/article_70432_67a0e32a21f0d22bab5b9939961617be.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-1395638.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|