تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی از محرومیت تا توانمندی ناشنوایان
چکیده فارسی مقاله زمینه: این مقاله مروری بر تاریخچه ناشنوایان و زبان آنها دارد تا جایگاه افراد ناشنوا در جهان و به دنبال آن در ایران مشخص گردد. مطالعه و بررسی ناشنوایان در ابعاد مختلف، به نوبه خود، به شناخت واهمیت زبانِ اشاره منتهی می‌شود. ناشنوایان در طول تاریخ با دو دیدگاه و تفکرِ متفاوت مورد بررسی قرار گرفته‌اند: دیدگاه پزشکی که ناشنوا را عقب‌مانده و دارای نقص حواس می‌داند و دیدگاه جامعه‌شناسی که ناشنوا را موجودی اجتماعی می‌داند که مانند هر قوم و ملتی زبان و فرهنگ خاص خود را دارد. دیدگاه اول منجر به حرکت گفتاری/شفاهی و ایجاد روش‌هایی مانند تلفیقی شد و دیدگاه دوم باعث پدید آمدن حرکت زبان اشاره/دستی گردید. پیامد نظر اول انزوا و گوشه‌گیری ناشنوایان و نابودی تعداد زیادی زبان اشاره در دنیا شد و نتیجه دیدگاه دوم تحقیق و پژوهشِ زبانی و بروز توانمندی‌های ناشنوایان شد که به نوبه خود به پیشرفت جامعه ناشنوا و سپس جامعه جهانی منتهی گشت. زبان اشاره همانند زبان‌های گفتاری یک زبان کامل است و از همه عناصر زبانی موجود در زبان‌های گفتاری برخوردار است. این زبان نیز دارای گویش و لهجه‌های فراوانی می‌باشد. نتیجه گیری: افراد ناشنوا به دلیل استفاده از زبان اشاره از حس دیداری بالایی برخوردار هستند و همین امر باعث شده دارای خلاقیت‌ها و توانمندی‌های ادراکی و فرهنگی منحصر به فردی باشند که می‌تواند به توسعه علوم در زمینه‌های مختلف منجر گردد. در این مقاله توضیح بیشتری در این زمینه ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی From Isolation to Empowerment
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study provides a brief review on the history of deaf community and the sign languages in order to describe the position of deaf people around the world in general and in Iranian particular. The research and evaluation of deaf individual from different aspects can result in a better knowledge of sign languages and their significance. Historically, deaf people have been examined from two main various perspectives: a medical viewpoint which considers a deaf individual handicapped missing the senses; and a sociological viewpoint which characterizes deaf people as social individuals, with certain cultures and languages similar to all other nations and groups. The first led to speech/ oral movements and approaches such as syncretistic method; while the second resulted in sign languages/ hand movements. However, the medical viewpoint caused deaf individuals to become isolated and thus various sign languages faded. The sociological viewpoint contributed to linguistic research and studies and deaf people's empowerment, thereby resulted in the development of the deaf community and the world. Like oral languages, sign languages are fully-fledged and contain all linguistics components available; they also include a wide range of dialects and accents. Conclusion: Because of using signs, deaf people enjoy an enhanced vision; this leads to unique creativity and cultural and comprehension capabilities which pave the ground for developing various scientific disciplines. Here, the subjects will be discussed in future details.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره قاری | Zohreh Ghari



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-13&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1395628.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب دیده شنوایی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات