تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مؤلفه‌های زبان‌شناختی در ناتوانی‌های یادگیری با تمرکز بر اختلال خواندن
چکیده فارسی مقاله زمینه: رایج‎ترین و مهم‎ترین اختلال یادگیری، اختلال خواندن است. خواندن زیربنای همۀ انواع یادگیری است و کودکانی که در خواندن ضعیف هستند، گروهی بسیار آسیب‌پذیر در یادگیری دروس مختلف در تمامی سال‎های تحصیلی و پس از آن هستند که این امر موجب می‌شود در تحصیل پیشرفت ناچیزی داشته باشند. نتیجه گیری: خواندن یکی از نظام‌های زبان و زیرمجموعۀ توانایی‌های زبانی است و مشکلات زبان‌شناختی هستۀ اصلی این اختلال را تشکیل می‌دهد، لذا ضروری است که درمانگران این حوزه، به منظور طراحی برنامه‎های مداخله‌ای مؤثر، فعالیت‌هایی را مدنظر قرار دهند که ضمن ایجاد فرصت برای تمرین و یادگیری فعال در زمینۀ خواندن، مؤلفه‎های زبان‌شناختی خواندن را نیز تحریک و تقویت نمایند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناتوانی یادگیری، اختلال خواندن، زبان

عنوان انگلیسی Components of Linguistics in Learning Disabilities Focusing on Reading Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: The most common and significant learning disabilities include reading disorders. Reading is the foundation for all other learning, and children with weak reading skills are more vulnerable learners through their education and future, thereby failed to show significant progress in academic learning outcomes. Conclusion: Reading covers a language learning system and it is a subset of lingual skills. Linguistic difficulties constitute the main core of reading disorders; hence, practitioners in this discipline are required to take the initiative in effective interventional programs, not only as to provide opportunities to practice and develop active learning, but also as to stimulate and strengthen linguistic components of reading.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning difficulties, Reading disorder, Language

نویسندگان مقاله علی‌اکبر ارجمندنیا | Ali Akbar Arjmandnia


سمانه ملکی | Samaneh Maleki



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-14&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1395627.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات گفتار و زبان
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات