تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی علل و عوامل ضعف املای دانش‌آموزان با آسیب بینایی و راهکارهای آموزشی برای بهبود املا‌نویسی
چکیده فارسی مقاله زمینه:  از املا به عنوان پایه‌ای برای سواد نوشتاری دانش‌آموزان تعبیر می‌شود. عوامل متعددی، زمینه‌ساز شکل‌گیری یا تشدید مشکلات مربوط به آموزش نوشتن می‌گردد، به طوری که درس املا را با مشکلی جدی به نام «غلط نویسی» مواجه می‌سازد. این موضوع یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های معلمان و والدین کودکان آسیب دیدۀ بینایی است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی علل و عوامل ضعف املای دانش‌آموزان با آسیب بینایی و راهکارهایی برای برطرف سازی این مشکل پرداخته شده است. روش:  این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و به شیوۀ کتابخانه‌ای انجام شده است. مشکلات روان‌شناختی چون ضعف در پردازش شنیداری و لامسه‌ای، و کم‌دقتی؛ و مسائل آموزشی از جمله عواملی است که باعث پائین بودن نمره‌های داش‌آموزان نابیناست. عواملی چون عدم تمرکز، نخواندن کتاب بریل و گرایش به وسایل صوتی، چالش در نوشتن و خواندن خط بریل و بازخورد کم معلمان دروس مختلف به دانش‌آموز به جهت زمان‌بر بودن خواندن و تصحیح کردن خط بریل، کسب کم اطلاعات و بازخورد ناکافی از محیط، آگاهی واج‌شناختی در سطح پایین، دسترسی به رسانه‌های جمعی تنها از طریق شنیداری، عدم بهره‌مندی از آموزش ویژۀ گروه آسیب دیدۀ بینایی، تکیه بر بینایی باقی مانده، بی‌رغبتی و مقاومت خانواده‌ها نسبت به استفاده فرزندان‌شان از خط بریل، و مشکلات انگیزشی عواملی هستند که مشکلات بیشتری را بر مشکلات روان‌شناختی دانش‌آموزان آسیب دیدۀ بینایی می‌افزاید. نتیجه گیری: می‌توان با تشخیص درست و بهنگام و با استفاده از آموزش راهبردهای مناسب جهت تقویت حافظه، و در نظر گرفتن سبک یادگیری و ویژگی‌های روان‌شناختی هر کودک به این گروه از دانش‌آموزان کمک کرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Causes of Spelling Weaknesses in Students with Visual Impairment and Teaching Strategies for Spelling Improvement
چکیده انگلیسی مقاله Background: Spelling is characterized as a basic skill for the children's writing literacy. A wide range of factors may contribute to the formation and/ or intensification of problems related to teaching writing competencies, so that spellings come with a serious challenge called "invented spelling". It is also a major concern for teachers and parents of children with visual impairments. Therefore, the current study investigates causes of spelling weakness in students with visual impairment and provides educational strategies for the solution. Method: A descriptive-analytical research method is applied, through a library survey. Psychological problems such as weakness in touch and hearing processing, attention deficiency, and educational topics are some factors leading to lower grades of blinded students. However, the lack of concentration, absence of books in Braille and tendency toward audio devices, writing and reading challenges with Braille and teacher's poor feedback due to laborious nature for reading and refinement of texts in Braille, inadequate information and weak feedback from the environment, low levels of phonemic awareness, access to mass media just through hearing, lack of access to specialized education for affected students, reliance on remaining visual power, families' insecurity and resilience towards the use of Braille by their children, and motivational problems are further factors that impose a burdens on psychological difficulties of children with visual impairments. Conclusion: Clear and early diagnosis, using appropriate strategies for memory enhancement, and considering different learning styles and psychological characteristics of each child are certainly useful for these students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مروارید سفری وصال | Morvarid Safari Vesal



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-15&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1395626.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات