تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی کودکان با اختلال یادگیری ویژه: شناسایی، ارزیابی و رهنمودهایی برای معلمان و والدین
چکیده فارسی مقاله زمینه: در جدیدترین تعریف اختلال‌ یادگیری ویژه که در سال 2013 توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا در ویرایش پنجم راهنمای آماری و تشخیصی اختلال‌های روانی به عمل آمده، اختلال‌ یادگیری ویژه به عنوان یک اختلال رشدی‌عصب مطرح شده که بر یادگیری تأثیر می‌گذارد. در این ویرایش اصطلاح ناتوانی‌ یادگیری به اختلال‌ یادگیری ویژه تغییر نام یافته است. رویکردهای شناسایی اختلال یادگیری ویژه در حال تغییر است و در حقیقت، شامل رویکرد اندازه‌گیری مبتنی بر برنامۀ درسی، الگوی پژوهش‌محورِ جایگزین، رویکرد تمایز میان هوشبهر و پیشرفت تحصیلی، و رویکرد پاسخ به مداخله می‌شود. ملاک‌ تشخیصیِ ناهماهنگی بهرۀ هوشی و پیشرفت تحصیلی به علت تأخیر در شناسایی، الگوی «انتظار به سوی شکست» نامیده و حذف شده و از طرف دیگر، رویکرد پاسخ به مداخله جایگزین آن شده است. مراحل شناسایی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه برای آموزش ویژه نیز شامل یافتن کودک، ارجاع، ارزیابی و تعیین واجد شرایط بودن برای آموزش ویژه می‌شود. نتیجه گیری: در پایان، رهنمودهایی برای معلمان و والدین ارائه شده است. انتظار می‌رود که به رویکردهای شناسایی و مراحل آن و همچنین راهنمایی معلمان و والدین توجه ویژه‌ای شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکردهای شناسایی،اختلال‌ یادگیری ویژه، پاسخ به مداخله

عنوان انگلیسی Children with Specific Learning Disabilities: Identification, Assessment and Guidelines for Teachers and Parents
چکیده انگلیسی مقاله Background: According to the latest definition presented by American Psychiatric Association within the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) published may 2013, a specific learning disabilities characterized as a neurodevelopmental disorder that affects individual learning. In this edition, the term "learning disability" was changed to the "specific learning disability" (SLD). Current approaches to the identification of learning disabilities are in transition. Indeed, this topic covers curriculum-based measurement (CBM), alternative research-based method, IQ- achievement discrepancy model and the response-to-intervention (RTI) approach. Because of delayed detection, the IQ-achievement discrepancy criteria are labeled as the waiting-for-failure model, excluded from the study and replaced by the RTI procedure. The identification process of students with SLD includes determination, referral, assessment and eligibility for special education. Conclusion: The study concludes with some guidelines for teachers and parents. However, identification approaches and stages, as well as recommendations for teachers and parents need to be paid particular attention. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد عاشوری | Mohammad Ashori


محسن غفوریان | Mohsen Ghaforian



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-16&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1395625.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات