|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مروری بر آسیب های گفتاری و زبانی در کودکان مبتلا به فلج مغزی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: هدف از انجام مطالعۀ حاضر، بررسی چارچوب علمی تحقیقات مرتبط با آسیبهای زبانی، گفتاری، و ارتباطی کودکان فلج مغزی و همچنین انجام یک جمعبندی مطلوب و ارائۀ مناسبتر اطلاعات از تحقیقات و مطالعات صورت گرفتۀ پیشین است. روش: در این مطالعه جست و جوی منابع به صورت کتابخانهای و بررسی سایتهای اینترنتی مرتبط و معتبر انجام شده است. کتابها، مقالهها و پایاننامهها نیز ملاحظه شده است. یافتهها: گفتارفلجی از تبعات ابتلا به فلج مغزی در این کودکان است که بر اساس شدت آسیب نورولوژیکی ایجاد میشود. میزان گفتارفلجی در کودکان مختلف، متفاوت است. برخی از این کودکان علاوه بر آسیبهای گفتاری به دلیل آسیبهای ساختاری یا عصبشناختی، علایم اختلال بلع یا آبریزش دهان نیز نشان میدهند. معمولاً این کودکان آسیبهای زبانی (هم درکی هم بیانی) نیز نشان میدهند که با توجه به شدت فلج مغزی، میزان آسیب زبانی نیز متفاوت است. نتیجه گیری: با توجه به وسعت آسیب در فلج مغزی و درگیری مسیرهای عصبشناختی لازم است که در برنامۀ درمانی این کودکان به جنبههای مختلف از جمله حس، حرکت، شناخت، زبان، گفتار، ارتباط، عواطف و مسایل روانشناختی توجه شود. طبیعی است که بهبود این کودکان نتیجۀ همکاری همه جانبۀ گروه درمانی شامل متخصصان توانبخشی، خانواده و اولیای مدرسه خواهد بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فلج مغزی، گفتارفلجی، آسیبهای گفتاری و زبانی |
|
عنوان انگلیسی |
A Review on Speech and Language Damages in Children with Cerebral Palsy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The aim of the study was to investigate the scientific framework for research on language, speech, and communication impairments among children with cerebral palsy (CP) as well as providing more appropriate information from previously conducted studies. Method: The research resources are collected through a library research and using appropriate internet websites. Also, relevant books, articles and dissertations are considered. Results: Dysarthria is a major outcome of cerebral palsy in children, affected by the severity of neurological injury. The level of dysarthria varies from one child to another. In addition to speech difficulties, some children show signs of swallowing or mouth-watering disorders because of structural or neurological damages. Further, these children have lesion injuries (both language comprehension and speech) which depend on the severity of cerebral palsy. Conclusion: Regarding the extent of brain injury in cerebral palsy and neurological involvement, therapeutic plans are required to cover various aspects such as sense, movement, cognition, language, speech, communication, emotion and psychological issues. Obviously, health improvements for these children will be the product of full cooperation of treatment group, including rehabilitation specialists, family and school officials. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cerebral palsy, Dysarthria, Speech and language damages |
|
نویسندگان مقاله |
مژگان فرهبد | Mojgan Farahbod
هدا موزونی | Hoda Mowzooni
محمدرضا محمدزمانی | Mohammadreza Mohammad Zamani
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-17&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1395624.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اختلالات گفتار و زبان |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|