|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نظام آموزش دوزبانه و لزوم تفکیک دو نیاز آموزشی متفاوت در دانشآموزان ناشنوا |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: برخی مشکلات یا ناکارآمدیها در شیوههای آموزشی ناشنوایان را میتوان ناشی از این امر دانست که حق آموزشی و نیاز ناشنوا به فراگیری علوم، دروس و دانشهای رایج در نظام آموزشی کشور، با نیاز وی به یادگیری زبان فارسی به صورت مجزا پاسخ داده نمیشود و اصولاً به مجزا بودن این دو نیاز آموزشی، به خصوص برای کودکان ناشنوا توجه نمیشود. دراین مقاله با استناد به یافتههای پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی نشان خواهیم داد که دانشآموز ناشنوا فردی دوزبانه است و زبان فارسی زبان اصلی وی نیست. نتیجه گیری: از این رو راهکار پیشنهادی برای آموزش ناشنوایان که در این مقاله ارائه میشود، راهکار آموزش دوزبانه است. بدین صورت که علوم و دروس مختلف رایج در نظام آموزشی کشور را به زبان اول ناشنوایان، یعنی به زبان اشاره به او آموزش دهیم و یادگیری زبان فارسی را با روشهای مخصوص آموزش زبان دوم و در مسیر موازی ببریم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش ناشنوایان، دوزبانگی، زبان اشاره ایرانی، آموزش زبان دوم |
|
عنوان انگلیسی |
Bilingual Education and Necessity to Differentiate Two Educational Challenges for Deaf Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Some obstacles and inefficiencies in deaf education system may be attributed to the fact that the right to education and equality of opportunities for national core curriculum, and the need for learning Farsi language are not met separately among deaf students. In fact, the distinction between these two educational challenges is not addressed to deaf pupils in particular. Based on the findings of Iranian and foreign scholars, this study claims that an Iranian deaf student is characterized as a bilingual and Farsi is not his/her first language. Conclusion: Therefore, a bilingual educational strategy is proposed here for teaching the deaf. The official core curriculum will be taught through Iranian Sign Language, i.e. the first and natural language of the deaf. At the same time, Farsi language will be taught by using certain second language teaching methods. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سارا سیاوشی | Sara Siyavoshi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-12&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1395623.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آسیب دیده شنوایی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|