|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رشد و فراگیری زبان در کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: فراگیری زبان روندی طبیعی رشد و منحصر به انسان خردمند است که بر اساس آن کودک زبان مادری خود را به عنوان زبان اول فرامیگیرد. سادهترین نظریۀ رشد زبان آن است که کودکان زبان را از راه تقلید زبان بزرگسالان میآموزند. احتمال دیگر آن است که کودکان زبان را از راه شرطیسازی فراگیرند. چامسکی فرضیۀ ذاتی بودن زبان را پیشنهاد کرد. پیاژه اعتقاد داشت زبان فرآیندی شناختی و محصول رشد هوش عمومی است. به نظر ویگوتسکی اگرچه کودکان پایههای شناختی ذاتی برای فراگیری زبان دارند رشد زبان برای بیان کارکردها است. سرانجام آن که پیوندگرایان بر این باور هستند کودکان بدون حتی فهمیدن قواعد یا حتی بدون وجود قواعد زبان را فرامیگیرند. نتیجهگیری: اگرچه پژوهشهای زیادی انجام شده هنوز دقیقاً مشخص نیست کودکان چگونه در شاهکار قابل توجه فراگیری زبان موفق میشوند. برخی تلاشها برای مرتبط کردن رشد زبانی و شناختی با استفاده از مراحل پیاژهای ناموفق بوده. پیشرفتهای عمدهای در درک رشد زبانی و شناختی رخ داده اما این پیشرفتها رابطۀ نزدیکی را نشان ندادهاند. با توجه به وضعیت دانش امروز، انتخاب قاطعانه از نظریههای مختلف امکانپذیر نیست. منطقی به نظر میرسد که ترکیبی از مهارتهای تقلیدی، ابزار فراگیری فطری زبان، رشد شناختی و تعاملات ارتباط اجتماعی به رشد زبان کمک کنند. این مقاله مروری است بر نظریههای رشد و فراگیری زبان در کودکان. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تعاملگرایی، رشد زبان، سازهگرایی، فراگیری زبان، نهادگرایی. |
|
عنوان انگلیسی |
Language development and acquisition in children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Language acquisition is a natural developmental process and is unique to Homo sapiens in which a child acquiring his or her mother tongue as a first language. The simplest theory of language development is that children learn language by imitating adult language. A second possibility is that children acquire language through conditioning. Noam Chomsky put forward innateness hypothesis. Piaget argued that language is a cognitive process and that linguistic development depends on general cognitive development. Lev Vygotsky proposed that although children have innate cognitive bases for language acquisition, the actual learning begins with functions that children want to express. Finally, the connectionist theory of language development suggested that children acquire language without ever figuring out the rules or even that there are rules. Although a great deal of research has been conducted, it still is not known exactly how children are able to succeed in the remarkable feat of language acquisition. Some attempts to relate cognitive and linguistic development using the Piagetian stages have not been successful. Major advances have occurred in understanding both linguistic and cognitive development, but these advances have not been shown to have a close relationship. It is not possible with the present state of knowledge to choose definitively from the different theories. It seems logical that a combination of imitative skills, an innate language acquisition device, cognitive development, and social communication interactions contribute to language development. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امیرعباس ابراهیمی | Amir-abbas Ebrahimi organization for Educational research and Planing پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-31-11&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1395622.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
یادگیری |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|